Száz év plakát - borsa.hu
 
Ha az óriásplakátokról ránkszakadó hirdetéseket vesszük alapul, nem gondolnánk hogy hazánkban komoly hagyománya volt a plakátművészetnek. Most könyv készült az igényes hirdetésekről.

 

Hatalmas sertéskarajjal, csirkecombbal és plazmatévével riogatnak bennünket az utcai hirdetések, pedig volt idő, amikor grafikusok és festőművészek készítették a reklámplakátokat. Egy új könyv a magyar plakátművészet elmúlt száz évét mutatja be színes képekkel, érdekes magyarázatokkal.

 

Mindenki ismeri Pachl Viktort. Ha névről nem is, az általa készített plakátot biztosan ezerszer láttuk már életünkben. A híres Unicum reklámról van szó, amelyik egy szakállas hajótöröttet ábrázol, aki a tengeren hánykódva igencsak megörül a vízben úszó szeszesitalnak. Megviselt arc, kerek, elragadtatott szemek, egy üveg Unicum. Nem gondolnánk, hogy a kép 1909-ben készült, egy híján éppen száz éve, mégis használják, láthatjuk ma is. Igazi klasszikussá vált.

Biztosak vagyunk abban, hogy a bevásárlóközpontok leárazásait hirdető képek és az akciós házimozi-rendszerek plakátjai nem maradnak fenn az utókor számára. Ezért művészet az egyik és túlméretezett, ám a célnak megfelelő árcédula másik. A plakátművészetben kép és szöveg erős kapcsolata jelenik meg, a művész feladata pedig nemcsak az, hogy megrendelést teljesítve megmutassa a terméket a fogyasztóknak. Saját koncepciója, tapasztalata, művészi megközelítése alapján jeleníti meg az árucikket vagy szolgáltatást. Természetesen a direkt üzenet, a vásárlásra buzdító szavak sem maradnak el, a néző azonban óriásira nagyított számok és buta szóviccek helyett képi metaforákat kap, melyek kifejezik az alkotó egyéniségét is.

A 10X10 év az utcán - A magyar plakátművészet története 1890-1990 című könyvben mely a Corvina Kiadó új, csodálatos kiállítású kötete, 1890-től 1990-ig követhetjük a hazai plakátművészet történetét, benne a világháborús propaganda anyagokkal, és a legsötétebb Rákosi-diktatúra búzakalászos, vöröscsillagos hirdetményeivel.

A könyv szerzője Bakos Katalin, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa több mint két évtized kutatásait összegzi. Munkája a magyar plakátművészet első monografikus feldolgozása. Érdeklődésünkre három korszakot emelt ki a hazai plakáttörténelemből, hiszen mint elmondta, a plakátművészet mindig akkor virágzik, amikor egy-egy új, progresszív stílusirányzat feladatának tekinti a környezet formálását. Ilyen volt a tizenkilencedik-huszadik század fordulója, amikor a szecesszió formavilága nemcsak a festészet, hanem az építészet, a könyv, a bútor és a plakát stílusát is meghatározta. A huszas években a konstruktivizmus jelent meg a plakátokon: akkoriban a kreatív alkotókat is a technika, az újdonságok foglalkoztatták. A harmadik kiemelkedő korszak pedig a hatvanas évek neo-avantgárd világa volt, amikor számos ma is ismerős, kísérleti montázs és híres reklámplakát készült itthon is.

 Értettek hozzá

A hazai kultúra elsősorban mindig befogadó volt, kevés újítás, vagy világhíres irányzat indult Magyarországról. A huszas években az emigrációból hazatért progresszív művészek virágoztatták fel a műfajt, Bortnyik Sándor, Berény Róbert és Kassák Lajos munkái lettek példaadóak. A televízió és az internet persze mindent megváltoztatott, de ez még nem magyarázza meg, miért olyan silányok a mai hirdetések. Bakos Katalin szerint az új médiumokon is helye van a művészi plakát közlésmódjának akkor is, ha nem nyomtatva, hanem pixelekben jelenik meg. A műfajban ugyanis az erős gondolati tartalom a legfontosabb, amely esztétikummal társulva szolgálja a termék megismertetésének célját. Ez nyugodtan lehet egy mesteri banner a neten, vagy tévészpot is.

A mai utcai hirdetések azonban siralmasak, semmiféle essztétikai többletet sem tartamaznak. Egyszerű árcédulák sokkolóan nagy méretre felnagyítva. Mintha a postaládánkba dobott prospektus oldalait látnánk négy méteres kiadásban. Bár kivételek vannak, a legtöbb ma ismert óriásplakát műfaji tévedés, a piacnak azonban erre van szüksége. Művészekből, tehetségekből nincs hiány ma sem, a plakátokat azonban nem a független alkotó, hanem az igény alakítja elsősorban.

 Ilyen sincs már

Különösen bátor lépés volt a Corvina Kiadó részéről, hogy ebben az "árcédulás korban" mégis megjelentette ezt az összegző kötetet. A művészplakátoknak ugyanis ízlésformáló szerepük is van, manapság pedig a közízlést kiszolgálni szokás, nem alakítani. Egy nyugodt téli estén lapozgatva mégis pompás szórakozás a régi, színes plakátok böngészése. Kiolvasni mit ettek-ittak, hová jártak szórakozni, hogyan éltek az emberek száz évvel ezelőtt.

2008-01-28 11:46:41
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ