Lengyel György kötete - Hírextra
A magyar színháztörténet művészeti, politikai és társadalmi elemzését tartalmazza Lengyel György rendező kötete, amely Színházi emberek címmel jelent meg a Corvina Kiadó gondozásában - tájékoztatta a könyves műhely az MTI-t.


A háromszáz oldalas, fotókkal színesített kötetben a szerző pontos, szuggesztív és hiteles képet ad színházi emberekről a magyar és a világszínházról, sorsdöntő színháztörténeti időszakokról és pillanatokról - olvasható a Corvina Kiadó összegzésében.

Lengyel György az MTI-nek kedden elmondta: a kötet első harmadában magyar mestereiről és példaképeiről, Somlay Artúrról, a legnagyobb magyar színészek egyikéről, Nádasdy Kálmánról, az Operaház egykori igazgatójáról és rendezőjéről, tanáráról, valamint a Nemzeti Színház igazgatói posztját 1944-ig betöltő Németh Antalról szóló tanulmányok olvashatók.

Ezeket a tanulmányokat követi a kötet címadó írása, amely azokról a francia és angol színházi emberekről szól, akik nagy hatást tettek Lengyel Györgyre pályája során.

A Színház és Filmművészeti Egyetem emeritus professzora négy saját rendezésének művészi kérdéseiről és körülményeiről is ír: Az ember tragédiája című drámai költemény négy színpadra állításáról szóló fejezet a négy előadás elemzését, valamint a mű "elhelyezkedését" ismerteti négy korszakban.

Az 1960-as években Lengyel György két rendezését, a Nem félünk a farkastól című Albee-drámát, valamint a Gőzfürdő című Majakovszkij-szatírát még a próba fázisában betiltotta a Nemzeti Színház akkori vezetése. Ennek történetét, művészeti és politikai összefüggéseit vetette papírra a szerző, aki ezekben az írásokban az amerikai drámáról és az orosz avantgárdról is képet fest, valamint szól az Albee-dráma későbbi Madách színházi színreviteléről.

Molnár Ferenc színműveinek rendezéseiről, az ezekben résztvevő nagy színészekről, a Molnár-művek és a magyar színházművészet, illetve a mindenkori társadalmi-politikai helyzet ellentmondásairól szól a Játék a kastélyban és a vurstliban című fejezet - mondta a szerző.

A kötet zárófejezete azt elemzi, hogy miért nem voltak úgynevezett színházi események, forradalmak a magyar teátrum történetében. A rendezői utak és stílusok a magyar színjátszásban 1923-tól 1956-ig alcímet viselő fejezetben a realizmus hegemóniájának, a rendezői kísérletező szellem hiányának politikai, művészeti és társadalmi okait elemzi a szerző, a lengyel színjátszással vont párhuzam segítségével is.

Forrás: MTI
2008-02-12 15:59:49
Mindenkinek megvan a maga Balatonja: saját emlékek, találkozások, titkok finom és kényes szövedéke. Pedig a Balaton sokáig nem is létezett, költők és írók találták ki. 150 évvel ezelőtt...
Az írás véresen komoly dolog, akár halálos is lehet. Egy regény képes megváltoztatni az életünket, főleg, ha még nincs kész, és meg kell találnunk a hiányzó zárófejezetet. Újrakezdeni...
Fordította: Papolczy Péter
A 302-es semmiben sem hasonlított egy átlagos alfa hímhez. Egyáltalán nem volt harcos jellem, inkább a nőstények és a saját önzésének a rabja. Ha tehette, jó messzire menekült a veszély...
Testi és lelki egészségünket döntően befolyásolja étkezésünk. A modern városi életmódra jellemző stressz, a felgyorsult tempó átalakította táplálkozási szokásainkat: bármikor és...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ