Színházi emberek, művészi utak - Creative magazin
A Színházi emberek egyik legfőbb érdekessége abban rejlik, hogy nem az esztéta szólal meg benne, hanem a színházkészítés minden gyakorlati részét ismerő rendező, főrendező, színházigazgató, Lengyel György.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem emeritus professzora már két színházi antológia társszerzőjeként is említendő, melyek a Színészek, szerepek és a Színészek, rendezők, s A színház ma című önálló kötete kortárs színházművészeti írásaiból állt össze.
A könyv bemutatóján Fodor Géza, Zsámbéki Gábor és Gajdó Tamás, színháztörténész beszéltek a mű érdekességeiről, szerkezeti felépítéséről s egyedülállóságáról. Fodor Géza, esztéta, dramaturg egyszerre nevezi fontosnak és magányosnak a magyar színháztörténeti írások körében. Az első kiemelendő jelenség az anekdotázó jelleg, amelyen ezúttal nem a lehúzást, a magunkhoz igazítást kell érteni; az egyes alakok megmaradnak a maguk megközelíthetetlen státusában, s ezáltal hiteles és objektív képet is kaphatunk amellett, hogy rengeteg szubjektív, egyéni élményt és ismeretséget tartalmazó írásról van szó. Ez viszont csak egyetlen momentum a műben. Ami alapvetően rendkívül fontossá teszi, az a könyv második felében olvasható és érzékelhető világszínházi vonulat. Képet alkothatunk ugyanis Sztanyiszlavszkijról, Mejerholdról, Copeau-ról, Michel Saint-Denis-ről, Peter Brookról, Gordon Craig-ről, Appiáról úgy, hogy mindezekkel szembehelyeződnek
azok a magyarországi állapotok, amelyek sokáig nem is engedtek semmiféle megnyilvánulást ezen művészekről, s megfosztották az igazi színházi forradalmaktól az ország életét. A politikai reflexiók így rendkívül jelentőssé válnak, hiszen bizonyos esetekben sorsdöntő helyzeteket állítottak elő. Ide sorolja Lengyel Az ember tragédiájának vagy Albee Nem félünk a farkastól című alkotásának színrevitelét, Olty Magda színészi karrierjét, sőt azon oroszországi tanulmányútját is, amelyen politikai okok miatt nem tekinthette meg a Mejerhold-kiállítást. A realizmus hegemóniájának, a kísérletező szellem hiányának politikai, társadalmi és művészeti okait elemzi. Három portrét is kapunk: Somlay Arturról - akinek Lear király alakítását, valamint a darab bukását, a művész örök humanizmusát, háborúellenességét alaposan tárgyalja -, Nádasdy Kálmánról és Németh Antalról, akinek a politika miatti mellőzését is megírja.
A kötet olyan hiányt tölt ki a színháztörténet-írásban, amely a politikai, a világszínházi jelenségeket, helyzeteket szorosan összeköti a magyar művészet sorsával, s ezáltal is egy pezsgőbb, tudatosabb színházi/művészi létre szólít fel.


LENGYEL György, Színházi emberek, Corvina Kiadó, Budapest, 2008.

 

2008-02-28 12:50:18
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ