![]() A József Attila Színház a megszépítő emlékezet és az elcsúfító politika kereszttüzében
Angyalföld színháza 1956 óta megkerülhetetlen része a budapesti színházi életnek. Az elmúlt két esztendőben mégis inkább a politikai indíttatású, pártérdekektől vezérelt csatározások reflektorfénye világította meg, ami egykori igazgatóját édes-bús, csendesen, ám határozottan állást foglaló nosztalgiára ösztönözte. Léner Péter naplószerű kötetben emlékezik egyszer volt (s talán sosem lesz) színházára, a József Attilára.
Nem bulvár- és a legkevésbé sem botránykötet. Sokkal inkább egy színháztörténeti szempontból is meghatározó korszak lényegre törő, érzékletes és illusztratív archívuma, melyet a felidézett, fajsúlyos, de nem tolakodóan szubjektív emlékfoszlányokon túl a fekete-fehér képdokumentáció is árnyal. Léner elegáns, régi vágású, tisztelettudó úriemberként adózik barátai, kollégái, segítői, a rendezéseit méltatói kritikusok és legfőképp a színház egykori közönsége előtt, miközben szemérmes homályban felejti konfliktusait, ellenségeit, haragosait, támadóit. Attitűdje megértő és megbocsájtó, szemlélete értékorientált, emlékezete megszépítő, önkontrollja erős és határozott. Nem hagy teret a gondolati kicsapongásoknak és elkalandozásoknak, kerüli az elragadtatott és túlzásokba hajló érzelgősséget. Csendes, ám magabiztos bölcsességgel ringatózik el abban a két évtizedet átölelő emlékfolyamban, mely szorosan összefonódik a József Attila Színház történetével. Csak a könyv címe (Volt egyszer egy színház – A József Attila Színház utolsó két évtizede) sugall valamiféle rejtett, ám erőteljes politikus beállítódást, s ez nyomasztóan nehezedik arra a 150 oldalra, amely egyébként mentes mindenféle politikai állásfoglalástól vagy konfrontálódástól. Az, hogy Léner nem csak a saját igazgatói korszakát tekinti lezártnak, de a színház létezéséről, művészi és kulturális értékeiről, vezetéséről és szakmai közösségéről is csak múlt időben tud (és akar) gondolkodni, kegyetlen, de őszinte tükre jelenkorunk fanyar politikai ízzel átitatott színházi (és kulturális) életének. Ezen a ponton már nem is törekszik arra, hogy kontrollt gyakoroljon érzelmei és indulatai felett. Bírál és ítélkezik, felelősöket keres és talál, sőt, személyes tapasztalatai alapján egy olyan mozzanatát is felvillantja a kultúra politizálódásának, mely több mint két évtizeddel a rendszerváltás után nem csak, hogy letaglózó, de alapjaiban dönti romba a magyar demokráciáról alkotott képzeteinket is. 2013-05-23 14:44:58
|
![]() |
|