SPÄT - Revizor
 

SPÄT

Bakos Katalin: 10x10 év az utcán. A magyar plakátművészet története 1890-1990
2008.10.12.

A magyar plakát titokban lett százéves annak idején, mert 1986-ban ?100+1 éves a magyar plakát? címmel nyitottak kiállítást a Műcsarnokban. A kétszázra botorság lenne várni, de talán nem is kell bíbelődni az évfordulókkal: lássunk már végre egy áttekintő magyar plakáttörténetet! IBOS ÉVA ÍRÁSA.

Lehetőleg könyv alakban, hogy ne cikkek és katalóguselőszók tömegét kelljen előbűvölni némi áttekintésért. Ez született meg most, 2008-ban Bakos Katalinnak, a Nemzeti Galéria művészettörténészének tollából. A szerzőnek jelentős mennyiségű írása jelent meg az elmúlt évtizedekben a témáról, monografikus tanulmányok mellett rövidebb-hosszabb korszakokról is ? például az említett műcsarnoki kiállítás katalógusában az 1920-1944 közötti szakaszról ?, s emellett a 70-es évektől a gyakorlatban is végigkísérte a műfaj alakulását a főleg Budapesten rendezett kiállítások és a békéscsabai alkalmazott grafikai biennálék rendezése révén. A szerző tudása tehát hosszú évtizedeken át gyarapodott, éppen ezért kissé későinek érezzük a kötet 2008-as megjelenését ahhoz képest, hogy ? az alcímben is hangsúlyozott ? a felső időhatárt 1990-ben jelöli meg.

A kezdő dátum is kerek, s a formás számok határozzák meg a kötet teljes szerkezetét: a fejezetek évtizedekre tagolódnak. Persze ? ahogy az lenni szokott -, sem a folyamatok, sem az alkotómunka nem alkalmazkodik a tízes számrendszerhez, így Bakos Katalin is A magyar plakát 1896-ban címmel kénytelen kezdeni a könyvet, s Benczúr Gyula 1885-ös kiállítási plakátja reprodukciójának közlésétől sem tekinthet el. S mivel 1990-ben sem vághatja el a fonalat ? bármennyire megváltozott a plakát helyzete, minősége és megjelenési formája a rendszerváltozás után -, epilógusként odaillesztette a könyv végére a nagyjából máig tartó helyzet leírását. Amiből meg kiderül, hogy bár a ?89 után, a külföldi cégekkel együtt érkező tájalakító óriásposzterek padlóra küldték a magyar plakátot, az mégis feltápászkodott, s összezsugorodott területen és szerényebb mennyiségben ugyan, de a mai napig létezik.

Óriási kutatómunka áll a könyv hátterében, ami a leglelkiismeretesebb muzeológusi körültekintéssel és gondossággal sorolja a tényeket, adatokat, továbbá a járulékos és kiegészítő információkat. Ebből a könyvből nem csak a magyar plakát grafikai történetébe, de azok tárgyába is részletezően bő betekintést nyerünk. A tízes éveket tanulmányozva például egészen jól tájékozódhatunk a korszak némafilmgyártásáról, a húszas éveknél pedig Kassák széleskörű tevékenységéről. A kor- és társadalomrajzok sem kevésbé alaposak, nem ritkán a szükségesnél is teljesebbnek tűnnek, s ez nemcsak a magát eleve kínáló ötvenes évekre vonatkozik, hanem például a század második évtizedére is, ahol a szerző öt ? történelmi szerepük szerinti - kategóriára bontja a politikai plakát bemutatását.

A történeti háttér érintése persze elengedhetetlen, s a gazdaságtörténet jellemzői sem mellőzhetők, pláne a kereskedelmi falragaszokról szólva. Ez utóbbi bekezdésekben egyébként számtalan érdekes ? többek között reklámtörténeti - adalékra is lelünk: a Modiano cigarettapapírgyár például már a húszas években kötetekben publikálta a termék hirdetményeinek kollekcióját.

Talán azt lehet képzelni, hogy a kultúra otthonosabb, de legalábbis könnyedebb területet kínál az elemzés számára, mint a politika vagy a kereskedelem, pedig semmivel sem egyszerűbb ? a plakát műfajával hasonszőrűbb kiállítások kivételével ? a társművészetek falragaszait analizálni, mint egy hétköznapi árut vagy társadalmi eseményt. Mégpedig azért, mert a reklámozandó mű illetve műfaj saját esztétikával és terminológiával rendelkezik. 

 

Fritz Lang Metropolis című filmjének plakátja
Fritz Lang Metropolis című filmjének plakátja
Fritz Lang Metropolis című filmjének 1927-es plakátja azok közé a kiemelt művek közé tartozik, amelyek önálló, a többinél terjedelmesebb kifejtésben részesültek, s az évtizedeket átölelő fejezetek közé ékelődtek. Ezen az oldalon újra az alapos kutatómunka harapófogójába kerülünk, amennyiben az UFA Filmvállalatról kis híján ugyanannyi szó esik, mint a - Hevesy Iván megállapításaira támaszkodó - filmismertetésről.

A kulturális témájú plakát egyébként a legsötétebb időkben is, a többinél jóval közelebb állt a művészettörténetileg értékelhető nívóhoz, mivel oly jelentéktelennek tűnt, hogy elfelejtettek rá odafigyelni a művészet őrei. A szocreál stupid derűjéből a szegény szolgálólányka, a grafika vezette ki megrekedt műfajtársait, s ennek a kötetben is meggyőző példáit láthatjuk. A Gázolás című film plakátjának korát (1955) csupán a betűtípus árulja el, s ha nem tudnánk a dátumát, megfiatalítanánk.

Nagyon várt  könyv A magyar plakátművészet története, de ahhoz, hogy könnyebben és célirányosabban forgatható legyen, erőteljesebb szerkesztői beavatkozásra lett volna szükség. Jelenlegi bőségében és szerkezetében inkább almanachra hasonlít, mint monográfiára ? ám ha a cél is ez volt, nyugodtan tükrözhetné egy kevésbé szellemes és vitatható (10x10 év az utcán) címadás.

Szerző: Ibos Éva
2008-10-13 09:42:42
Mindenkinek megvan a maga Balatonja: saját emlékek, találkozások, titkok finom és kényes szövedéke. Pedig a Balaton sokáig nem is létezett, költők és írók találták ki. 150 évvel ezelőtt...
Az írás véresen komoly dolog, akár halálos is lehet. Egy regény képes megváltoztatni az életünket, főleg, ha még nincs kész, és meg kell találnunk a hiányzó zárófejezetet. Újrakezdeni...
Fordította: Papolczy Péter
A 302-es semmiben sem hasonlított egy átlagos alfa hímhez. Egyáltalán nem volt harcos jellem, inkább a nőstények és a saját önzésének a rabja. Ha tehette, jó messzire menekült a veszély...
Az 50+-os generáció többségét már elérik a civilizációs betegségek: például a túlsúly, a vérnyomásproblémák vagy az ízületi és emésztési panaszok. Az utóbbi tíz esztendőben egyre...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ