A pénz művészete - Kultúrpart
 

A pénz művészete

2008. október 16. 08:56
Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek.
Tom Wolfe 1975-ben megjelenő Festett malaszt [The Painted Word] című művészetszociológiai publicisztikája terjedelme ellenére alaposan körüljárta, a 20. századi, ? elsősorban amerikai ? művészet alakulástörténetének kulisszatitkait, működésbeli hátterét, ahol a művész és művészettörténész, valamint a galériatulajdonos együttesen alakíthatja ki a műalkotás karriertörténetét, vagy egyáltalán, magának a műalkotássá válásnak a folyamatát. Wolfe elképzelései jobbára azonban megmaradtak a művészetelmélet berkein belül, pedig ha tudta volna, mit szalaszt el? Lehet, hogy tudta, csak az ő létfeltételei is korlátozva voltak a művészet piacának óriásai által? (Hasonlóan a művészetelmélet terrénumán marad Artur C. Danto is A közhely színeváltozása című kötetében.)

Piroschka Dossi könyve hiánypótló, figyelemreméltó, érdekes olvasmány, amely a képzőművészet (elsősorban a festészet) alkotásainak 20. és 21. századi megítélésének nagyon is kézzelfogható tényeit tárja fel. Kik a szereplői ennek a világnak? Festők, alkotók, művészek? Nem! Elsősorban a pénzemberek: bankárok, befektetők, milliomosok, milliárdosok, a felső tízezer képviselői, akik hatalmukat, státuszukat a művészet által kívánják megszilárdítani, vagy akár biztosítani. Itt lépnek a képbe a kereskedők, aukcióházak tulajdonosai, képkupecek, nyerészkedők, managerek, akik csakis az anyagi haszon reményében, megtervezett piacgazdasági folyamatok révén alakítják ki a művészekkel (korunk popsztárjaival) karöltve árlistáikat, pénzforgalmi menetrendjüket.

Ideje leszámolni a művészet elavult koncepcióival ? ezt nemcsak sugallja Dossi könyve, de kőkeményen alá is támasztja, sőt, történeti példák gazdag sorával bizonyítja, hogy igazából a régebbi korokban is, mikor még nem milliós nagyságrendű dollárkötegek cseréltek gazdát az egyes aukciókon, illúziók vezette ideálképek alakították művészről, művészetről szóló elképzeléseinket. Pedig már akkor is az üzlet része volt a művészet, ha nem is annyira látványosan és globálisan. Az illúziók fenntartásában persze manapság is érdekeltek a felek.

Dossi hihetetlen érdekes összefonódásokra, összefüggésekre irányítja rá a figyelmünket állami vagy magánmúzeumok igazgatói, vagyonkezelői, kurátorai, galériák tulajdonosai vagy a gyűjtők örökölt vagyonai és stratégiái között. Aki netalán az egyes gyűjtemények vándorlási szokásairól szeretne bővebben tudni, az itt könnyen információkhoz jut. De az is aki kevésbé tájékozott a jelenkori képzőművészet alkotóit és alkotásait illetően.

A marketing, a PR, a piackutatás, a kereslet kialakításának módozatai, a ranking, a hype, stb. szavak sűrű könyvbeli előfordulása leginkább egy tőzsdei szaklap idegenül hangzó, kívülállóknak (értsd gazdaságilag nem számottevő népesség) kissé érthetetlen, világát idézik. Dossi könyvének éppen az a lényege, hogy világosan elbeszélve tudja megmutatni számunkra: a művészet gyakorlatilag a piac része, mindennapos pénzügyi tranzakciók sorozata, amelyek azonban csak alkalmanként sározódnak be egy-egy nyilvánosságra kerülő kétes ügy által, de a művészet mítosza(i) még manapság is az ártatlanság, az önkifejezés, stb. kellő mázát, biztonságot nyújtják (miközben legalább 50%-uk a feketekereskedelem és a hamisításipar ?katalógusait? gyarapítja). Amerikában ? történetileg indokolhatóan ? a kezdetektől, de a globalizáció hatására mára már mindenhol: a művészeti teljesítmény az árképzés mutatványai alapján kap értéket.

Ha Vermeer-nek, Rembrandt Mona Lisájának, Van Gogh-nak vagy Gauguin-nek, netán a könyv borítóját is megihlető 8500 gyémánttal díszített koponya megalkotójának, Damien Hirstnek a sikertörténetére ? igaz történetére ? vagyunk kíváncsiak, kiváló művészettörténeti, piacgazdasági, közgazdasági-szociológiai elemzéseket, tényfeltáró beszámolókat találunk ezzel és másokkal kapcsolatban a HYPE!-ban. S érdemes az egyes árulkodó című fejezetek (A művészeti piac. Hype és nyájösztön; A gyűjtő. A vágy tárgya; A kereskedő. Promóterek és paraziták stb.) utalási bibliográfiáját is tanulmányozni.

Emlékezzünk Edgar Allan Poe nagyhírű, Babits Mihály által fordított esszéjére, A műalkotás filozófiájára. Poe itt A holló című költeményének elkészültét, megtervezettségét, úgymond irodalmi szempontokon kívül eső befolyásoltságát is színre viszi, nem kis feladatot adva ezzel a későbbi kritikusoknak, irodalomtörténészeknek. Egyrészt Poe tréfának szánta-e ezt az írását vagy komoly, őszinte ?vallomásnak? (Dossi könyvének elolvasása után hajlok rá, hogy az utóbbi), másrészt akkor vajon a műalkotás esztétikája mi alapján határozható meg? Létezik-e egyáltalán ilyen? 

A megtervezett, közízlésnek helyt adó, pontosabban a közízlést kialakító tevékenység vajon nevezhető-e művészetnek? A válasz: egyértelműen, nagyon is. Ezt viszont talán jobban kéne a fejekbe sulykolni, erőltetni a ma oly népszerű, s rengeteg hallgatót okító művészettudományi, -történeti egyetemi szakokon, s nem csak a fizetős művészet-, médiaszociológia stúdiumokon (így lesz a pénzből pénz). A művészetből mindig azok éltek meg jól, akik egyszerre értettek a pénzpiac és a művészeti piac mozgásaihoz, netalán mozgatásához. Dossi könyve ennek át- és belátásához kiváló segítség.

Érdekes lenne a könyvpiacról, mondjuk a hazai könyvpiacról, irodalmi termelésről is egy hasonló kaliberű könyvet olvasni. (Lesz-e valaki olyan merész és elhivatott ezt megírni? ? a hazai képzőművészeti gyűjtemények történetéről [ez itt a reklám, a hype helye] éppen most jelenik meg Ébli Gábor könyve, szintén a Corvinánál) A jelenlegi könyvpiaci átalakulások a nemzetközi képzőművészeti tőzsdéhez hasonló kérdéseket vethetnének fel, s a piac korlátozottsága miatt szinte laboratóriumi, átlátható feltételek mellett lehetne vizsgálni az irodalom ? lokális és speciális ? tőkepiaci színeváltozását. Dossi könyvének kérdései és általa leírt jelenségei jó alapot kínálnak ehhez is. 

Piroschka Dossi, HYPE! Művészet és pénz
Budapest, Corvina, 2008.
Fordította: Schulcz Katalin
172 oldal, 3.200 Ft
2008-10-18 10:32:12
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ