Alapmű a magyar műgyűjtésről - Világgazdaság
Száznál több modern és kortárs kollekciót térképezett fel Ébli Gábor
Alapmű a magyar műgyűjtésről
2006-07-24
Elküld 

Hatvan év, magyar és magyar származású műgyűjtők, hazai alkotásokból álló műgyűjtemények és egy esztéta: ezek jelentik az Enciklopédia Kiadónál nemrégiben napvilágot látott, Magyar műgyűjtemények 1945?2005 című könyv alapját.
Miközben ma Magyarországon a műgyűjtés virágkorát éli, a gyűjtés összetett mozgatórugóiról vajmi keveset tudunk. Ébli Gábor, a könyv szerzője ezeket a műgyűjtemények mögött meghúzódó jelenségeket kívánta az elmúlt hatvan évből válogatott neves műgyűjtői pályaképek bemutatásával feltárni. A könyvbe csupán a modern és kortárs magyar művekből álló gyűjtemények kerültek bele ? azon belül is leginkább a festményekre szakosodott kollekciók. A gyűjtői életművekbe hol interjúk, hol folyamatos leírások által nyerhet bepillantást az olvasó, illetve a kötet végén a portrékat egy kitűnő bibliográfia egészíti ki, amely az elmúlt hatvan év magángyűjteményi kiállításait és kiadványait veszi számba.
Magyarországon az elmúlt hatvan évben ? az alapvető társadalmi változások ellenére is ? a műgyűjtés gyakorlatilag folyamatosnak mondható. ?A gyűjtők egymástól tanulták a műgyűjtői mintákat, a gyűjtés egy elnyomott, torzult civil társadalom nagyon szépen megőrzött kulturális folyamata? ? foglalta össze lapunknak Ébli Gábor. Folyamatos a gyűjtésben a művészeti és a gazdasági szempont együttélése is, noha a nyolcvanas évek közepétől ez utóbbi ? részben a fiatal üzletembereknek köszönhetően ? erősebbnek mondható. ?Igen, a műgyűjtés számítóbb lett ? mondta Ébli Gábor ?, a művészeti szcéna is inkább ma már galériás- és vevőorientált, árufelfogású világot jelent. Ugyanakkor hamis az a kép, hogy a szocializmus alatt ne lett volna a gyűjtésnek befektetési jellege, ne lett volna műtárgypiac. Az értelmiségi műgyűjtés (Rácz István, Kolozsváry Ernő, Dévényi Iván) az, amely ma hanyatlani látszik.?
Ma Magyarországon a műgyűjtés a múzeumi értékként számon tartott alkotók milliós festményei körül forog ? írja könyvében Ébli. Tehát a hazai műgyűjtés alapvetően konzervatívnak tekinthető. ?Ezt a konzervatív jelleget mutatja a festmények túlsúlya, s a grafika, a plasztika, az új műfajok alacsony elfogadottsága. A helyzet azonban valamelyest javulni látszik ? főleg a festmények drágulása miatt. Ez viszont egy jó példa arra, hogy a műgyűjtésben esztétikai elmozdulást manapság valójában anyagi okok idéznek elő? ? tette hozzá Ébli Gábor.
A műgyűjtés alapvető kérdése a nyilvánosság: megmutatni vagy inkább elrejteni a birtokunkban lévő műkincseket. A gyűjtők közül manapság egyre többen vállalják a szereplést ? ezt jól példázza ennek a könyvnek a megszületése is, illetve az a tény, hogy a gyűjtők lassan-lassan kezdik gyűjteményüket múzeumokban állandó tárlatok keretében a nyilvánosság elé tárni (példa rá 2003 óta Vass László kollekciója a veszprémi Modern Képtárban, vagy az idén ősztől Antal Péter gyűjteménye Debrecenben és Pécsett).
Nők szinte alig vesznek részt a gyűjtésben. Házastársak között is inkább a férjé a meghatározó szerep. A kötetben bemutatott több mint száz gyűjtő között csupán tíz-egynéhány nő szerepel.
Ízlés tekintetében a gyűjtők elég óvatosak, inkább a már kialakult kánont követik. Ébli Gábor megállapítása szerint ?igazi, autonóm gyűjtő nagyon kevés van, a többség inkább műtárgytulajdonos?. Ugyanakkor Ébli örömtelinek nevezte a fiatalok előretörését. ?Ezt a harmincas üzletember-generációt sok kritika éri, hogy csupán befektetési jelleggel gyűjt, de ez néha csak előítélet, másrészt akkor is öröm, hogy a fiatal kortárs művészeket végre saját generációjuk gyűjti, továbbá a születő gyerekek ezekben a családokban egy új vizuális kultúrával nőnek fel? ? állapította meg a könyv szerzője.
A kötetben két fejezet is foglalkozik a vállalatok szerepével. ?Sajnos ma még Magyarországon elenyésző a cégek súlya a művészeti piacon, holott különösen fontos lenne, hogy kapcsolataikkal, tőkeerejükkel beszálljanak a műgyűjtésbe. A gyűjtésben a Raiffeisen és az MKB Bank, míg mecenatúrában a Strabag, az Ericsson és újabban a Volksbank mondható aktívnak? ? jegyezte meg Ébli Gábor.
?Ma Magyarországon a műgyűjtésben a legnagyobb hiány a nemzetközi gyűjtés. Csupán most kezd megjelenni az igény, hogy az eddig tisztán magyar művészeti gyűjteményekbe külföldi kortárs anyagot is vásároljanak? ? mondja a szerző. Ma a műgyűjtés igazi kihívása: merésznek lenni és ?összeegyeztetni a múzeumi minőséget a művészettörténeti kánon fegyelmét kikezdő egyéni ízléssel?, beemelni az eddig kevésbé ismert életműveket a műkereskedelem körforgásába. A legfontosabb, hogy egy műgyűjtemény akkor jelent igazán komoly értéket, ha a művek öszszessége többet mond, mint azok külön-külön.
Sokszínű a gyűjtőtársadalom
A könyvben felsorolt gyűjtők között leginkább közgazdászokat, üzletembereket (Kovács Gábor, Hunya Gábor, Feuer András, Ledényi Attila), orvosokat (Véghelyi Péter, Fábián Lajos), írókat (Füst Milán) találunk, de külön érdekesség, amikor egy művészettörténész (Gombosi György, Mezei Ottó), műkereskedő (Törő István, Kieselbach Tamás) vagy művész (Bak Imre, Fehér László) rendelkezik műgyűjteménnyel. Hunya Gábor a rendszerváltásra reagáló művészek munkáiból állította össze gyűjteményét, Feuer András ?az absztrakció iránt fogékony, de azt nem steril geometria felé vivő művészeket keresi?. Sprengler Katalin és férje kifejezetten kortárs műveket gyűjt, míg Bak Imrénél az Iparterv-kiállításokon szerepelt alkotások a dominánsak.

Bódi Kinga

2008-11-03 15:50:01
Fordította: Papolczy Péter
McIntyre páratlan betekintést nyújt a farkasok viselkedésébe és Yellowstone híres farkas-újratelepítési projektjébe. A szürke farkas visszatérése a Yellowstone Nemzeti Parkba ugyanis minden...
,,Nem szokványos színész-könyv ez: inkább egy ember portréja. Egy olyan emberé, aki megjárta a halált, visszajött onnan, de sok mindent elveszített. Nem tud többé sportolni, főzni, monológokat...
Fordította: Papolczy Péter
McIntyre páratlan betekintést nyújt a farkasok viselkedésébe és Yellowstone híres farkas-újratelepítési projektjébe. A szürke farkas visszatérése a Yellowstone Nemzeti Parkba ugyanis minden...
,,Kávéház nélkül nincs irodalom" - írta Márai Sándor, és nem túlzott. A kávéház közel kétszáz évig nemcsak második lakhelye volt a magyar művészeknek, hanem az egymást formáló eszmék...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ