Légy képben!

12-es sorszámot viseli a Corvina kiadó A klasszicizmustól a realizmusig című művészettörténeti sorozatának nemrég megjelent kötete, melyet David Bianco, Luca Mannini és Anna Mazzanti szerkesztett. Az impozáns képanyaggal megjelent, reprezentatív munka albumként is hasznos társ a koratavaszi estéken, de természetesen a képanyagok áttanulmányozsa mellé a művészettörténeti stúdiumokat is vehetünk.
A könyvől például megtudjuk azt is, hogy Napoleon volt az első politikus, aki ügyesen használta a kor ?médiáját?, a csatákat a maga piározására használta fel, festőket hívatott a csataterekre, hogy a dicsőségét mennél életszerűbben ábrázolják.

A kor legjobb festőinek állt portrét, csak hogy széles körben terjedjenek a róla készült képek, és mivel némileg valóban hasonlított az arcéle Augustus császáréra, az alkotókkal összekacsintva rájátszott a hasonlóságra.

A klasszicizmus egyik legnagyobb festője, Jacques-Louis David volt talán az a művész, aki a legtöbbet tett azért, hogy egy politikusból úgymond ?popsztárt? faragjon, és ez a fényes csillag pedig Napoleon volt.

Klasszikus műelemzéséeket is tartalmazó kötetet többek között a ?kis színesekért? is érdemes elolvasni. A párizsi Carousel-diadalív tetejét eredetileg azok a bronzlovak díszítették, melyeket a velencei Szent Márk-templomról hoztak el 1797-ben, de aztán később visszadták a lovakat, majd az eredeik másolatával helyettesítették azokat.

Vagy: ha éppen nem olvas párizsi utikönyvet, akkor innen is megtudhatja, hogy a Place Vendome közepén álló Austerlitzi oszlopot azzal a bronzzal borították, melyet az austerlitzi csatában a legyőzött oroszoktól és osztrákoktól zsákmányoltak, de megtaudhatjuk azt is, hogy Canova alkalomadtán viaszréteget vitt fel a márványszobraira, mellyel finomabbá tette a márvány fehérségét.

A könyv jól fókuszáltan a kánonra épít, Jacques-Louis David alkotásaival kezdődik a könyv, Canova szobrainak szépségeszménye kap nagyobb hangsúlyokat, aztán Caspar David Friedrich, Goya, Ingres, Géricault, Delacroix és a preraffaelita Rossetti és Sir John Everett Millais lesznek a központi alakok. Érdekes, ahogy a könyv bemutatja a klasszicizmus elterjedését az egész világon, Itália, Németország, Spanyolország és az Egyesült Államokban, de fontos megemlítenünk azt is, hogy a szerkesztők figyelme kiterjedt a bútorkészítők alkotásaira is.

Egy ilyen könyv többek között arra is jó, hogy az ember megengedjen magának egy-egy gondolatkísérletet. Például, hogy Canova Az utolsó Stuartok síremléke című kompozíciójának angyala előlegzi a preraffaelita, illteve szecessziós karaktervilágot.

Forrás: KultúrPart.hu/LZP

2009-03-23 15:04:03
Mindenkinek megvan a maga Balatonja: saját emlékek, találkozások, titkok finom és kényes szövedéke. Pedig a Balaton sokáig nem is létezett, költők és írók találták ki. 150 évvel ezelőtt...
Az írás véresen komoly dolog, akár halálos is lehet. Egy regény képes megváltoztatni az életünket, főleg, ha még nincs kész, és meg kell találnunk a hiányzó zárófejezetet. Újrakezdeni...
Fordította: Papolczy Péter
A 302-es semmiben sem hasonlított egy átlagos alfa hímhez. Egyáltalán nem volt harcos jellem, inkább a nőstények és a saját önzésének a rabja. Ha tehette, jó messzire menekült a veszély...
Testi és lelki egészségünket döntően befolyásolja étkezésünk. A modern városi életmódra jellemző stressz, a felgyorsult tempó átalakította táplálkozási szokásainkat: bármikor és...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ