A sikolytól a rémálmokig

Nem könnyű kijelölni egy-egy művészettörténeti korszakhatárt, és persze azt is nehéz megállapítani, mikor kezdődött az ún. modern Európában. Minden esetre a Corvina művészettörténeti sorozatának 14. kötete Munch A sikoly című 1893-ban festett képével indul, de ugyanez a kép szerepel a 13. kötet vége felé, ami után Klimt következik. A helyzet bonyolult.

Ellana Princi művészettörténész, Az expresszionizmustól a szürrealizmusig című 14-es kötet írója és egyben szerkesztője azt javasolja, hogy 1907-et jelöljük ki kezdőpontnak, mert ebben az évben rendezi Cézanne első, gyűjteményes kiállítását az Őszi Szalonban, illetve ebben az évben festi meg Picasso Az avignoni kisasszonyokat. Annyira mozgalmas a múltszázadforduló világa, annyi forradalmi mű, eljárás születik ezekben az években, hogy szinte túlhajtják a képzőművészek a ?radikálisan újat? gyötrő elvét.

Így aztán a huszadik század elejére teljesen átrajzolódik a festészet és a szobrászat világa, ahogy átrajzolódnak földrajzi határok, tűnnek el dinasztiák, épülnek fel metropoliszok a semmiből. A művészet pedig egyszerűen csak ?lereagálja a változó világot?, mely oly sokrétű, hogy minden évtizedének könyvtárnyi irodalma van.

Ellena Princi a megfelelő arányokban adagolja és mondja fel a kánont, illetve terít szét anekdotákat, kis színeseket. Ahogy a ?Vadak? megpróbálták az 1800-as évek végén vad színeikkel lehatárolták a teret, úgy jelöli ki a művészettörténeti interpretációk útvonalait a könyv szerzője. Egy-egy művész súlyát nyilvánvalóan a publikált képek számával lehet érzékeltetni, de Princi számára nem a protokoll a legfontosabb szempont, hanem az, hogy mely művészekkel tudja leginkább reprezentálni a változó kort.

Így fordulhat elő, hogy a Die Brücke-csoporthoz tartozó Ernst Ludwig Kirchner közel húsz képpel szerepel a kötetben, míg a sokkal ismertebb Salvador Dalitól ? akivel zárul a kötet - csak öt képet választott a szerkesztő. Az olasz művészettörténész abszolút kedvence viszont a legtöbb képpel szereplő Chirico. Szintén nem kapja meg a kötelező hangsúlyokat Kokoschka és Schiele, ugyanakkor Picasso a század fölé magasodó alakját kellő tisztelettel övezi.

A szerkesztő merészségét, és illusztratív szándékát mutatja, hogy a kötet anyagába beválogatta a futurista festő Gerardo Dottori A Duce című 1934-es festményét, illetve Giuseppee Terragni Fasiszta székház épületének fotóját, mely úgy néz ki, mint egy hatvanas években átadott szocreál üdülő a Balaton partján. És végül hadd említsük meg: öröm volt nyugtázni, hogy e kötetbe már bekerült egy magyar, mégpedig Moholy-Nagy László 1923-as Bauhaus-plakátja.

Forrás: KultúrPart.hu/Poós Zoltán

2009-05-04 15:27:58
Mindenkinek megvan a maga Balatonja: saját emlékek, találkozások, titkok finom és kényes szövedéke. Pedig a Balaton sokáig nem is létezett, költők és írók találták ki. 150 évvel ezelőtt...
Az írás véresen komoly dolog, akár halálos is lehet. Egy regény képes megváltoztatni az életünket, főleg, ha még nincs kész, és meg kell találnunk a hiányzó zárófejezetet. Újrakezdeni...
Fordította: Papolczy Péter
A 302-es semmiben sem hasonlított egy átlagos alfa hímhez. Egyáltalán nem volt harcos jellem, inkább a nőstények és a saját önzésének a rabja. Ha tehette, jó messzire menekült a veszély...
Testi és lelki egészségünket döntően befolyásolja étkezésünk. A modern városi életmódra jellemző stressz, a felgyorsult tempó átalakította táplálkozási szokásainkat: bármikor és...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ