Műtörténet láncszemekben
Művészettörténeti sorozatot indítani s a végére járni ? manapság csaknem a luxus kategóriába tartozó tevékenység. Persze e luxus elengedhetetlen, még ha minden más mércével méretik is a jelenben. Mivel a magyar könyvpiac néha igencsak telítettnek tűnik e tematikában, főként a külföldön megjelent, nemritkán kétséges színvonalú művészettörténeti kiadványok honosítása révén, nem könnyű helyesen dönteni, mi érdemes a hazai megjelenésre, mi számíthat érdeklődésre a magyar olvasóközönség körében is. Valószínűleg nem csupán jószerencse dolga, hogy akadnak néha termékenyen üdítő példái a helyes választásnak.

A Corvina Kiadó új könyvsorozata (a művészet története), e polcnyi kötetsor alig néhány éve jelent meg Firenzében. Közülük egy tucat már magyar nyelven is olvasható, s a további kötetek közlése még ebben az évben várható. Szép kiállítású, ízléssel és gondosan szerkesztett, tartalmi vonatkozásban is reprezentatív darabok ? a Corvina könyvkiadási gyakorlatához hűen.

A művészettörténet lineáris feldolgozásának megvannak a maga hátrányai és veszélyei. Ugyanis a lineáris elgondolás a művészet esetében azt a képzetet keltheti, mintha valami egyenes vonalú, saját korunkhoz közelítve egyre tökéletesebb fokot elérő fejlődésről lehetne szó. Kérdéses, hogy a művészet kapcsán lehet-e egyáltalán ilyesmiről beszélni ? akár az evolúció, az alacsonyabb rendű szervezettség felől egy magasabb felé haladva, pusztán a mennyiségi változás következményeként, ami adott ponton átfordulna minőségi változássá, akár a revolúció, az ugrásszerű minőségi változás értelmében. Ha e két lehetőség közül szükséges választani, a művészet természetesen inkább revolucionista természetű, mintsem evolucionista. A szerzői-szerkesztői figyelem nyilván kikerülheti az ilyesfajta megközelítésből származó esetlegességeket, ha összefüggéseket hoz felszínre, az áthatások szövevényes rendszerét is jelzi. Például azt, hogy a művészet történetét a művészek alkotják meg, kisebbek és nagyobbak egyaránt; az időben távoliak gyakran névtelenül, míg mások a nevükkel fémjelezve egy-egy művészettörténeti korszak alkotói elgondolását, ízlésvilágát. S ugyanez áll a szerényebb és magasabb kultúrát létrehozó népekre, emberközösségekre is. Egymást feltételezik. Noha a tartópilléreket, a hordozó támasztékokat nyilván a legjelentősebb, magaskultúrát létrehozó népek, művészek és műveik alkotják, közöttük ezernyi láncszemként kapcsolódik össze a művek sora, a művészet története.

A föníciai és az etruszk, az ókeresztény és a román kori művészet, az impresszionizmus és a szecesszió ? kiemelkedő fázisai egy történetnek, amely jellemzően, mint a művészettörténet egésze, európai. Egy világkép és ábrázolásmód kialakulásának, formálódásának és bizonyos értelemben végkifejletének kitüntetett állomásai ezek az időszakok. A föníciai művészet összegyűjti a Mediterraneum térségének művészeti hatásait, hogy aztán kereskedő nagyhatalomként továbbsugározza. Hasonlóképpen Etrúria, az etruszk városállamok izolált közössége: asszimilálja, díszíti a keleti és a görög művészet karakterét, előkészíti a római művészetet, s forrásként szolgál az ókeresztény művészet számára, amelyben az antik formák tovább élnek, de szimbolikus, keresztény tartalommal telítődnek. Az impresszionizmus pedig mintegy végszava a klasszikus európai művészetnek, hiszen ezzel az irányzattal, illetve posztváltozatával nem csupán egy világkép hegemóniája, de a kizárólagos természetelvű, látványalapú festészet is lezárul.

A kötetek szerkezeti felépítése ötletesen megosztott, Az egyes fejezeteken belüli főszöveget, a történelmi és társadalomtörténeti hátteret feltáró részeket alkalmi kitérők szakítják meg: Fókuszban és Műelemzés címen futó betétek.

Ahogyan az egy áttekintő, időrendi és tematikai szálakat egyaránt összegyűjtő, de végtére is a történetiség, a történeti alakulás szempontját preferáló művészeti kötettől elvárható ? e kiadványok mindegyike időrendi táblázatot, névmutatót, a föníciai és etruszk művészetet bemutató kötet kislexikont is tartalmaz.

E sorozat révén felrajzolódik egy évszázadokon átívelő, kultikus és funkcionális tárgyakkal, építményekkel és műalkotásokkal jegyzett vonal, amelyet az egyes pontokon a művészek tekintete teremtett meg. Ezek nyomába eredt a kifogástalan szakmai felkészültségű és igényű, javarészt olasz művészettörténészekből álló szerzőgárda, s tette ezt a Corvina Kiadó is, megjelentetve e nem mindennapi művészettörténeti áttekintést. Nem érdektelen, így különösen dicséretes, hogy a Corvinának volt figyelme s gondja arra is ? legalább is a meghirdetett sorozatterv erről tanúskodik ?, hogy az egyetemes művészet történetének tizenöt kötetfejezetét megfejelje egy zárókő-tizenhatodikkal: a megjelenés előtt álló Magyar művészet bemutatásával.

 

Stefano Giuntoli-Tatiana Pedrazzi: Föníciai és etruszk művészet

Giulia Marrucchi-Riccardo Belcari: Az ókereszténységtől a román korig

David Bianco-Lucia Mannini-Anna Mazzanti: Az impresszionizmustól a szecesszióig

Corvina Kiadó, 2008.

Ára: 6000 Ft/kötet


 

Balázs Sándor
2009-08-18 15:57:06
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ