Szeresse meg ön is a modern festészetet!
(kiadvány: Legújabb kori művészet)
Véget ért a Corvina a Művészet története című nagyszabású vállalkozása, meg nem is. Nem mondhatnánk, hogy népmesei fordulat jön, pusztán arról van szó, hogy Legújabb kori művészet című munkával befejeződött a sorozat, de van még egy bónusz kötet. A magyar művészetet körülíró könyv. Szükség is van erre, mert a nemzetközi szakma kollektív memóriáját nem karcolta meg különösebben a magyar képzőművészet, a kánonértelmezések szerint kiválóságaink jórészt a második vonalba vagyunk sorolva, és sajnos a Legújabb kori művészet kötetbe sem találunk magyar vonatkozásokat. De majd a kiegészítő szakmunka! Addig is itt a napjaink vizuális gesztusait és a közelmúlt (1945 utáni) képzőművészeti dokumentációját elemző, albumnak sem utolsó könyv, mely macsétval vág utat a kölönböző iranyzatok (újdadaiozmus, újrealizmus, fluxus, pop art, happening, hiperrealizmus, body art, land art, szegény művészet, neoexpresszionizmus, transzavantgard) dzsungelében. A könyvnek talán fontosabb küldetése is van, mint a korábbi munkáknak, hiszen a leghevesebb ellenállásba pont az elmúlt negyven év művészete ütközik. Ez azért is érthetetlen, mert bár az új kezdeményezésekre értelemszerűen riadtan reagál a hivatalos művészet, de ezek a dominanciajátékok néhány év alatt lefutnak, majd léterjön egy természetes szelekció, és intézményesül az is, ami az intézményesült művészeti struktúrák, ideológiák ellenében jött létre. De valójában még 30-40 év távlatából is nehéz lenne turistalátványosságként meghirdetni egy fluxusművészeti retrospekítv tárlatot. A közvélemény elfogadja az erőteljes gesztusokkal medializált Lucien Freud munkásságát, Pollock action paintingjét, Roy Lichtenstein képregényekből merített világát, Warhol pop artját, Keith Harring-féle graffiti-festészetet, a sajtburgert megfestő Claes Oldenbburgot, de már Bill Viola videoművészetének ismerkedése során az átlag galériaturista agya ledobja az ékszíjat. A drága galériabarát jórészt azokat a kortárs művészeket engedi közel magához, akik egy korábbi élményanyagához köthetőek. Ott van például Lucian Freud, aki alapvetően Otto Dix és Georg Grosz örököse. Nem véletlen, hogy a hátizsákos turisták is odavannak érte. Kiadvány: 2009-09-30 09:29:04
|
|