Testet öltött víziók
(kiadvány: A magyar szecesszió bútorművészete)
Az iparművészet remekei sorozatban látott napvilágot Somogyi Zsolt A magyar szecesszió bútorművészete című könyve. Az albumszerű kiadvány beilleszthető a kiadó Stílusok és korszakok szériájába is, hiszen ugyanazokkal a műszaki paraméterekkel és arculati elemekkel bír, mint a nagyjából kétszáz oldalra tervezett művészettörténeti kiadványok. Kezdjük ott, hogy amikor nagyvonalúan átlapoztuk A magyar szecesszió bútorművészete című albumot, csak a képeket és a képaláírásokat néztük meg. Aztán amikor néhány nappal később ellátogattunk az Iparművészeti Múzeumba a szecessziós bútorkiállításra, egyszer csak azt éreztük, amit A végtelen történet Bux Barnabás Boldizsárja: egy könyv lapjai közé kerültünk. Az album szerkezete a kiállítás egységeit követi, sőt, a könyv illusztrációi szinte hiánytalanul megtalálhatóak az Iparművészeti Múzeum tereiben. Eszményi keresztmarketing: könyvhöz kiállítás, kiállításhoz könyv. A folyóirat-dokumentációkból (Magyar Iparművészet, Művészi Ipar, Művészet, A Ház, Mintalapok) is kiderül, hogy talán a múlt századelő volt a magyar iparművészet legizgalmasabb korszaka. A magyar kispolgárosodó szecesszió naftalinszagú hagyatéki leltárt juttatott eszünkbe, de szerencsére a bútorok többsége felveszi a versenyt az európai élvonalbeli darabokkal. (Gondoljunk csak Faragó Ödön 1904-es intarziás szalonszekrényére, Nagy Lázár Tükörkeretére, Jámbor Lajos 1905-ös karosszékére vagy éppen Vaszary János függönyeire.) A könyv arra is jó, hogy téli estéken Debussyt hallgatva átlapozzuk, és azt játsszuk, hogy melyik szekrényt tudnánk elképzelni a lakásunkba. Nos, Toroczkai Wigand Ede 1902-es ebédlőszekrényére licitálnánk, Maróti Géza 1909-es üveges szekrényére szintén, de Lajta Béla art decót idéző, a Vas utcai Kereskedelmi iskolának készített szekrényére is. Csupa-csupa izgalom. Kiadvány: 2009-11-27 11:27:35
|
|