Időtálló építészet
(kiadvány: Jelek a térben. Lázár Antal építész - ÜKH 2019)
Többször nevezték megszelídített Whitney Múzeumnak az 1974-ben megépült budapesti Domus áruházat. Ám tervezői – az akkor még két huszonéves „süvölvény” Lázár Antal és Reimholz Péter – egy svédországi tanulmányi útból inspirálódtak, úgy „dobtak követ a tóba”. Munkájukra nemcsak itthon figyeltek fel, egész Európában is. Az épület bizonyos szempontból tényleg köthető a Bauhaushoz: annak utolsó vezetője, Mies van der Rohe nyomán Lázár Antal ars poeticája, hogy az építészet hármas követelménye – funkció, szerkezet, forma – mellett a flexibilitást, az építészeti terek átrendezhetőségét is szem előtt kell tartani, az igények ugyanis változhatnak. (Ez érvényes a 2011 óta üresen álló Domusra is: mai technológiával pótolható a mélygarázs hiánya.) Lázár következő megvalósult tervét, a Fővárosi Hulladékhasznosító Művet 1981 óta a magyar ipari építészet egyik csúcsművekét tartják számon. Tölgyesi Gábor cikkét itt olvashatja el: https://bit.ly/2LU8toM/
2019-08-01 17:58:56
|
|