A magyar szecesszió bútorművészete

A könyv anyagát bemutató kiállítás március 28-ig tekinthető meg az Iparművészeti Múzeumban

A múlt század fordulóján épült pompás magyar középületek némelyike mára egy-egy város jelképévé vált. Ilyen például Budapesten az Iparművészeti Múzeum (Lechner Ödön és Pártos Gyula, 1896), Marosvásárhelyütt a Kultúrpalota (Komor Marcell és Jakab Dezső, 1913), Sepsiszentgyörgyön a Székely Nemzeti Múzeum (Kós Károly, 1912), Szabadkán a Városháza (Komor Marcell és Jakab Dezső, 1910), Kecskeméten a Cifrapalota (Márkus Géza, 1902), Zebegényben a Havas Boldogasszonynak szentelt római katolikus templom (Györgyi Dénes, Jánszky Béla és Kós Károly, 1909).

Iskolák, bankok, lakóházak, villák, lakótelepek stb. épültek szecessziós stílusban, főleg a Lechner Ödön által megteremtett formanyelvet, keleti és magyar motívumkincset használva. Ám mindaddig nem tudhatjuk, milyenek is (voltak) igazából ezek a szecessziós épületek, amíg nem jártunk bennük. Talán még akkor sem, mert a körültekintően megtervezett belső tereket számos helyen barbár módon átalakították, a berendezést gyakran széthurcolták, illetve elpusztult vagy pusztulni hagyták.

 

Somogyi Zsolt A magyar szecesszió bútorművészete című könyvéből azonban képet kaphatunk arról, milyenek is voltak az efféle épületek belülről. A szerző kiváló munkát végzett, évtizedes munkával gyűjtötte fel az anyagot: terveket, fényképeket, bútoregyütteseket. A kötet a tervezők ? a legismertebbek: Lechner Ödön, Horti Pál, Kozma Lajos, Lajta Béla, Thoroczkai Wigand Ede ? szerint csoportosítva mutatja be a tárgyakat. Nem sikerült azonban minden mestert azonosítania, a tervezők személyére gyakran hosszas kutatómunka után sem derült fény. A kötetet gondosan szerkesztett életrajzok, gazdag irodalomjegyzék, névmutató és angol nyelvű összefoglalás teszi teljessé.

 

A szecesszió elszakadást jelent. A kifejezés először a politika nyelvében nyert polgárjogot. Szecessziós háborúnak nevezték az amerikai polgárháborút, amikor a déli államok kiváltak az Unióból (1861?1865). Művészeti törekvésként is elszakadást jelent, bár a stílust nagyon sokféleképpen nevezik: art nouveau, modern style, Jugendstil, modernismo, Tiffany style. A XIX. század derekán a gyáripar sorozatban készült, egyöntetű termékeitől való megcsömörlés hívta életre Angliában az Arts & Crafts mozgalmat. John Ruskin a középkori kézművesség, a megrendelőgazdaság visszaállítását, művészi műhelyek létrehozását szorgalmazta könyveiben. William Morris tervező, iparművész volt az, aki valóra váltotta ezeket az elképzeléseket.

 

Az összművészet (Gesamtkunst) jegyében az építészek gyakran a legkisebb berendezési tárgyig maguk tervezték az épületet, melyet a lakótérrel szerves egységben kezeltek. Hitvallásuk szerint csak így válhat az épületből ? az időjárás viszontagságaitól megvédelmező menedékből ? hajlék. Lechner Ödön saját maga tervezte a hirdetőtáblát az Iparművészeti Múzeumba, a Postatakarékpénztár (1901) pénztárcsarnokának bútorait, padokat az Ernst Múzeum előcsarnokába (Fodor Gyula, 1912). Komor Marcell maga tervezte a szabadkai Városháza székeit, Lajta Béla pedig a budapesti Vakok Intézetének (1908) ülőalkalmatosságait.

 

Ha nem maguk tervezték a berendezési tárgyakat, akkor gondjuk volt arra, hogy a legkiválóbbakat vonják be a munkába. Vágó József építész egy villa megépítésére kapott megbízást, de nemcsak az épületet tervezte meg, hanem teljes belsőépítészeti kialakítását, berendezését is. A Schiffer-villa (1912) halljának ?csaknem 50 négyzetméteres üvegablakát Kernstok Károly tervezte, a díszkutat Fémes Beck Vilmos, az egyik hálóban Csók István Tavasz című pannója, egy másik helyiségben Iványi Grünwald Béla Ősz című festménye kapott helyet. A szalon falfülkéjébe Rippl-Rónai József ? festménye került.? Az intarziás bútorokat pedig az építész, Vágó József tervezte. (A címlapon az ő ebédlőszekrényének részlete látható.)

 

A festők gyakran merészkedtek számukra szokatlan területre: Rippl-Rónai József tálalószekrényt és asztalt tervezett (Andrássy-villa, 1897?1898), Vaszary János díszes képkereteket, faliszőnyegeket. Más művészeknél ? Körösfői Kriesch Aladár, Nagy Sándor, Undi Mariska ? nehéz vagy nem is lehet eldönteni, minek számítanak elsősorban: festő- vagy iparművésznek. Kozma Lajos, Maróti Géza (ő még szobrász is volt), Thoroczkai Wigand Ede esetében pedig az építész és iparművész között billeg a mérleg nyelve.

 

A könyv anyagát bemutató ? A magyar szecesszió bútortervezői ? kiállítás március 28-ig tekinthető meg az Iparművészeti Múzeumban.

Kiadvány:
Somogyi Zsolt
A magyar szecesszió bútorművészete
Corvina Kiadó, 2009

Forrás:
Bártfai László
dunatv.hu
2010.02.03.

 

2010-02-10 09:18:13
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ