Bodrogi
(kiadvány: Bodrogi)

Gajdó Tamás írása az Élet és Irodalom július 17-i számában jelent meg. 

Léner Péter: Bodrogi. Corvina Kiadó, Budapest, 2020, 208 oldal, 2990 Ft

Léner Péter 1936-ban, Bodrogi Gyula 1934-ben született. Csaknem egyszerre szereztek diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életüket nemcsak a József Attila Színház köti össze, ahol mindketten – bár nem egy időben – évtizedeket töltöttek el, hanem nyolc színpadi bemutató is. A legelsőre 1974-ben került sor. Léner Péter a Vidám Színpadon rendezte a Polly Amerikában című darabot; az előadásban Bodrogi Gyula Bicska Maxi szerepét játszotta. Mégsem ezek a munkák adják a kötet vázát, hanem a hasonló emberi és művészi sors felidézése nyomán született lebilincselő beszélgetések.

Léner Péter, a nyíregyházi társulat és a József Attila Színház egykori igazgatója, amióta visszavonult, emlékeit rendezgeti. Beszámolt a József Attila Színházban eltöltött két évtizedről (Volt egyszer egy színház, 2013), megemlékezett Egri Istvánról, Kazimir Károlyról és Marton Endréről (Pista bácsi, Tanár úr, Karcsi, 2015), portrét közölt gyermekkori barátjáról: Sztankay Istvánról (Sztankay, 2017). Bodrogi címmel kiadott új kötetében látszólag a közismert művész pályaképét mutatja be; ám vállalkozása ennél jóval több: szabálytalan színháztörténet, két vérbeli színházi ember vallomása.

Léner Péter 1936-ban, Bodrogi Gyula 1934-ben született. Csaknem egyszerre szereztek diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életüket nemcsak a József Attila Színház köti össze, ahol mindketten – bár nem egy időben – évtizedeket töltöttek el, hanem nyolc színpadi bemutató is. A legelsőre 1974‑ben került sor. Léner Péter a Vidám Színpadon rendezte a Polly Amerikában című darabot; az előadásban Bodrogi Gyula Bicska Maxi szerepét játszotta. Mégsem ezek a munkák adják a kötet vázát, hanem a hasonló emberi és művészi sors felidézése nyomán született lebilincselő beszélgetések. De Léner Péter „beszélgetőkönyve” nem a megszokott recept szerint készült. Nem az volt a szerző célja, hogy hiteles adatokkal, dátumokkal, színikritikákból vett idézetekkel, megfellebbezhetetlen kijelentésekkel mutassa be Bodrogi pályafutását, ezért nem csupán alanyát faggatta kitartással; hanem, hogy minél teljesebb legyen a kép, a családtagokat is megkérdezte. Megszólalnak a színész testvérei: Zsuzsa és Babu; a színész fia: Ádám; egykori feleségei: Törőcsik Mari és Voith Ági; jelenlegi direktora: Vidnyánszky Attila. S még a József Attila Színház alapító-igazgatójának szellemét is sikerült megidézni fia, ifjabb Fodor Imre segítségével.

Az elmúlt hetven év egy-egy fordulatának beemelése a könyv szövegébe nemcsak a magántörténelem eseményeinek elhelyezésében segít; a történések arra is figyelmeztetnek, hogy írónak és olvasónak – ha tetszik, ha nem – közös a múltja, közös a jelene, s talán a jövője is. Sokat elárul a kötet szellemiségéről, hogy az első dátum József Attila öngyilkosságának napja (1937. december 3.); míg az utolsó a rendszerváltást, az ellenzéki kerekasztal megalakulását és Kádár János halálát idézi fel (1989. március 22. és július 6.).

Az interjúrészletek mozaikjából Bodrogi Gyula alakja mellett a társalgásba bekapcsolódók személyisége is élesen kirajzolódik. De nemcsak ezért érdekfeszítő és izgalmas Léner Bodrogi-könyve. Ritkán lehet ilyen határozott és tiszta gondolatokkal találkozni. Nem kerülgetik a kényes témákat, még a színházi szakma „nehéz embereiről” is őszintén, ám gyűlölködés nélkül diskurálnak.

A múltbeli események felidézése jó néhány meglepetést tartogat. Soha nem hallott történetek árnyalják a XX. századi magyar színházról kialakított képet. Apró tévedések azért vannak a szövegben, de hát az emlékezők memóriája – fájdalom – nem mindig megbízható.

A színház jelene is szóba kerül, bár mindketten tisztában vannak azzal, hogy feleslegesen. S ez nem politikai állásfoglalás részükről. „Nyugodtan mondom, ami eszembe jut, úgysem hallgat rám senki” – dünnyögi Bodrogi, mielőtt megfogalmazza színházeszményét. „Nekem változatlanul az a véleményem, hogy a színház az szórakozás. Teljesen mindegy, hogy a III. Richárd kapcsol ki, vagy a Mágnás Miska, vagy egy intellektuális szeánsz, legyen a színházban valami, amiért az emberek odamennek.” (205.)

A közvélemény hajlik arra, hogy a szórakoztató tévéműsorokban és a Vidám Színpadon eljátszott szerepeivel azonosítsa Bodrogi Gyulát. Léner Péter könyvéből azonban mindenki meggyőződhet derűs bölcsességéről, a második világháború utáni nagy színészgenerációt övező hűséges rajongásáról. Az is kiderül, hogy még mindig a színészközpontú színházban hisz: „Nincs jó közönség, rossz közönség, az én feladatom, hogy a nézőt jóvá varázsoljam” – vallja. (180.) Nagy kár, hogy csak ritkán hallatja szavát.

2020-07-17 09:21:13
Mindenkinek megvan a maga Balatonja: saját emlékek, találkozások, titkok finom és kényes szövedéke. Pedig a Balaton sokáig nem is létezett, költők és írók találták ki. 150 évvel ezelőtt...
Az írás véresen komoly dolog, akár halálos is lehet. Egy regény képes megváltoztatni az életünket, főleg, ha még nincs kész, és meg kell találnunk a hiányzó zárófejezetet. Újrakezdeni...
Fordította: Papolczy Péter
A 302-es semmiben sem hasonlított egy átlagos alfa hímhez. Egyáltalán nem volt harcos jellem, inkább a nőstények és a saját önzésének a rabja. Ha tehette, jó messzire menekült a veszély...
Testi és lelki egészségünket döntően befolyásolja étkezésünk. A modern városi életmódra jellemző stressz, a felgyorsult tempó átalakította táplálkozási szokásainkat: bármikor és...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ