A festőcsülleng levele

Ahol a sötétség és a fény találkozik, ott keletkeznek a való világ színei – írta Arisztotelész a De coloribus című munkájában, míg Platón szerint a szín az őselemek és ősformák kifejezője. A művészettörténet alakulása szervesen összefügg a színek fejlődésével, a pigmentek is több évezredes múltra tekintenek vissza. Kultúráról kultúrára és korszakról korszakra más-más jelentéssel bírtak egyes színek, ahogy előállításuk is folyamatosan változott. A vöröset az egyház Krisztus vérének, míg az uralkodók a tekintély jelképének tartották, a bíbor a kínaiak számára az arisztokrácia színét jelentette, a keresztényeknek azonban a bűnbánatot jelképezte. Az aranynál is drágább ultramarin kék egyszerre volt a középkorban a presztízs és a vallásos áhí- tat szimbóluma. Ezekről is mesél David Coles, a Langridge Artist Colors alapítója és festőmestere, aki Chromatopia című könyvében sorra vesz a múlt és a jelen színeit és azt, hogy miként jöttek létre a festészet legfontosabb alapanyagai. Az ókori britek például festőcsülleng leveléből fermentálással kinyert indigószerű kékkel festették be testüket, mikor a római légiókkal szembeszálltak, az egyiptomi nők pedig az arzént tartalmazó auripigmentet (aranyfesték) használták arcukra kozmetikum gyanánt. Ez is jól bizonyítja, hogy a vágyott szépség eléréséért már régen is bármit megtettek volna a nők, igaz ugyan, hogy az emberek nem mindig tudták, mennyire mérgezőek azok a pigmentek, amiket felfedeztek, tragédiák sorára volt szükség a felismeréshez. A Chromatopiában, melyet Adrian Lander lenyűgöző fotográfiái tesznek még izgalmasabbá, David Coles feltárja a történelem ötven legfontosabb pigmentjének eredetét, szemléltetve az emberi kreativitás határtalanságát. Elődeink sokszor kínkeserves küzdelem árán teremtették meg azokat a festék-anyagokat, amelyek használata a modern kor embere számára teljesen természetes. A türoszi bíbort az ókori főníciai Tyros városában honos tüskés bíborcsigából kellett kivonni, tíz gramm színanyaghoz százezer csigára volt szükség. Ahogy az auripigment előállítása is rengeteg ember halálát okozta, a cinóber sem kímélte azokat a rabokat, akiket a spanyol király az almadéni higanybányába küldött kényszermunkára, ez az anyag ugyanis szó szerint az őrületbe kergette őket. Akadnak egészen bizarr színek is, mint a múmiabarna, ezt egyiptomi emberi és állati múmiák húsából és csontjából állítottak elő, míg a sellakvöröset egy indiai tetűből, a kokcsinellavöröset pedig a bíbortetű kárminsavából nyerték ki. Utóbbit amúgy ma is alkalmazzák, édességek, gyümölcslevek, kozmetikumok alapanyagaként, és nélküle nem lenne olyan élénk színe a Camparinak sem. Makrai Sonja (Magyar Hang 2020. október 2-8.)

2020-10-05 08:48:01
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ