Az „abszurd pont” vonzáskörében

Nehéz megszámolni, összesen hány kép van ebben a gyönyörű kiállítású, vastag albumban. Én száznál feladtam, mert időnként megálltam, visszalapoztam, egyik vagy másik képnél hosszabban elidőztem, és a számolásba közben belezavarodtam. És ekkor még mindig csak a könyv elejénél jártam. Hatalmas életmű – ráadásul ami a két borító közé bekerült, töredéke csupán az egésznek. Kizárólag papírmunkák vannak az albumban – és ezekből is csak válogatás. Forgatom a könyvet, oda-vissza lapozgatok, figyelem a motívumok változását, évtizedekkel későbbi váratlan visszatérését, a gesztusok alakulását, s közben végig olyan benyomásom van – s ahogyan beszippant az album, ez egyre erősebb lesz –, mintha egy feltartóztathatatlan száguldásnak lennék a részese. Mindegyik kép előremutat, egy másik, egy következő felé, de az is visz tovább. Akárha egy üstökös száguldana a semmiben, hatalmas csóvát húzva maga mögött.


Ez így persze roppant patetikusnak hangzik. De hát Nádler művészete maga is patetikus, méghozzá a szó ősi értelmében. A pátosz a szó eredeti jelentése szerint valaminek az elszenvedését jelenti, amikor az ember ki van szolgáltatva egy tőle idegen erőnek. Ami idegen, az belé költözik, az Én valaki – vagy valami – Másnak a terhét kénytelen hordozni. Akkor is így van ez, ha megbetegszik, és akkor is, ha valamilyen metafizikai élményben van része. Lapozgatom az albumot, nézem ennek a nagy életműnek ezt a hatalmas töredékét, és egyre feltűnőbb az idegenségnek az árnyéka, ami hol fenyegető, hol fölemelő, hol sötét, mint a föld mélye, hol sugárzóan fénylik. De mindig érezni az egyes művekben a Másnak a terhét, ezt az egzisztenciális súlyt. Az alkotó kéznyomát viseli magán mindegyik, és mégis, ezt a kéznyomot nehéz társítanom azzal az emberrel, akit Nádler Istvánnak hívnak, és akit évtizedek óta ismerek és szeretek. Így van ez minden nagy alkotással: a nagy mű előfeltétele, hogy az alkotó mintegy eltűnjék mögüle, a személyisége feloldódjon, ő maga puszta médiummá váljon, s amit a világban észlel és tapasztal, azt transzformálja valamivé, aminek már nincsen köze ahhoz, amit a saját világának mondhat. Nádler életműve mérhetetlenül személyes, és mégis, éppen a személyesség alakul át benne olyasmivé, ami túl van a személyesen.

Földényi F. László írását itt olvashatja el: https://bit.ly/3XLt7ZC//

 

2023-01-27 14:30:35
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ