Az utca művészete - Élet és irodalom

Bakos Katalin: 10x10 év az utcán. A magyar plakátművészet története 1890-1990. Corvina Kiadó, Budapest, 2007. 204 oldal, 9990 Ft

 

Mily szépen és megragadóan, ugyanakkor elkeseredetten hangzik fel Pilinszky János híres versében a plakát szó mint az egzisztencialista kétségbeesettség alapmetaforája: "plakátmagányban ázó éjjelek" - számára mintha a városi plakát maga lenne a modern világ elidegenedettségének megtestesítője vagy szimbóluma, mintha a plakát, a maga vásáriságával, reklámjellegével, színességével kizárólag csak a tömegtársadalom rettenetét képviselné - s mily sokan gondolkoznak hasonlóképpen, tulajdonképpen sokszor a lehetséges művészeti anyagnak csupán töredékét látva és ismerve, s mily sokan ítélik el magát a plakátcsinálást mint kereskedelmi tevékenységet, egy sokszor arisztokratikus és aszketikus művészetszemlélet nevében: mintha mindaz, aminek tömeges kereslete vagy kereskedelmi és/vagy propagandisztikus vonzata van, eleve értéktelen vagy esztétikaellenes lenne! Holott mindannyian tudjuk, s a művészettörténet sokszor még a legnagyobbak esetében is elismerni kénytelen: a művészet és a piac valamint a propaganda viszonya távolról sem esetleges és elítélhető (hisz például hogyan is lett hajdan oly nagyon népszerű a didaktikus fametszetek igen szép és megbecsült műfaja?), s a művészet távolról sem csak a múzeumokban vagy a kontemplatív befogadás során szokta érvényesíteni önmagát, örökérvényűleg, hanem a pillanatnyiságban is, az utcán is, a házfalakon is, a rossz minőségű alapanyagra nyomott mulandó plakátokon is: az alkalmazott tömegművészetben, azaz a plakátcsinálásban is ott rejlik a művészet akarásának nagy gesztusa (az persze igaz, hogy időnként csak a csírája), s ennek az akarásnak a plakátok esetében legfeljebb a megnyilvánulási formája más.

Bakos Katalin remek és szép könyvének épp ezért nemcsak felfedező gesztusa, hanem esztétikai állásfoglalása és vállalása is kiemelendő és dicsérendő: e könyv hatalmas gyűjteménye és kiváló prezentációja azt bizonyítja egyrészt, hogy ebben az esendő és számtalan kötöttséggel rendelkező és küszködő műfajban is ugyanazok a nagy törekvések (és irányzatok) fogalmazzák meg magukat, mint a magasnak nevezett művészetben; másrészt viszont azt teszi teljesen meggyőzően látványossá, hogy a plakátcsinálás vagy művészet sorsa és változássorozata történetileg is ugyanúgy alakul, mint emelkedett társáé. A könyv kitűnő címe (10×10 év az utcán) impozáns büszkeséggel vagy természetességgel képviseli szemléletét: mindez, amit most együtt látunk, normális létmódját tekintve az utcán kellene hogy legyen - hiszen e művek eleve arra lettek kitalálva, hogy a pillanatnak, az utca igényének és változásainak rendeljék alá magukat. A múzeumban a plakát el van (el lenne) szakítva környezetétől, megrendelésétől, hirdetői funkciójától (magyarul: ha nem tudjuk, mit hirdet, mire vonatkozik, akkor nem értjük híradását és koncepcióját), el van szakítva megjelenési formájának legfontosabb aspektusától, a megismételhetőségtől, a tömegességtől (ha tetszik: jelentésének manipulatív sulykolásától): ha egy plakátot kiállítanak, akkor képpé válik, s más megítélés alá esik, mint ahogy eredetileg koncipiálva volt. Hiszen a plakátnak elsődleges művészi gesztusa természetes és magától értetődő módon az ötlet, azaz a verbális jelentés képi (többnyire) illusztratív megelevenítése - ha nem találjuk a verbális megoldási kulcsot, akkor maga a művészi gesztus veszít erejéből. Ezért élnek a plakátművészek oly gyakran egyrészt az allegorikus művészet hagyományával (hiszen verbális ötleteket a metonimikus, azaz megmagyarázható összefüggések révén gazdagítanak képileg új - vagy esetleg éppen hogy nem új, hanem nagyon is hagyománykötött [persze nemegyszer rövidre zárt] - megoldásokkal), másrészt a humor vagy kétértelműség kihívó jellegének hangsúlyozásával: a verbális illusztrativitás viszonylagos egyszerűsítését a kép eltérítésével vagy kifordításával akarják gyengíteni vagy épp erősíteni. Hiszen ha egy plakát nem hívja fel magára (illetve megrendelőjére, megrendelésére) a figyelmet, akkor megsemmisül (vagyis senki nem veszi észre): a verbális jelentés elsődlegessége és konvencionalitása a vizuális újszerűség és meglepetés gesztusával kell hogy kezet fogjon. Kitűnő terep a művészi ötletesség próbatételei számára: hogy milyen veszélyes és sikamlós ugyanakkor, azt a rengeteg nagyszerű ötlet mellett elburjánzó tömeges konvencionalitás is bizonyítja.

Bakos Katalin kitűnő válogatása és kommentárja azonban ezen túlmenően is rendkívül fontos: azt mutatja be igen nagy meggyőző erővel, mily szoros összefüggések léteznek és láthatók egyes korszakok ideológiai-politikai beállításai valamint az akkor élő és ható vizuális percepciók és prezentációk között; továbbá, hogy az alkalmazott művészet esetében ez az összefüggés sokkal látványosabb, mint az autonómiára törő "magas" művészetnél. Hiszen a plakátok, akár kereskedelmileg, akár politikailag akarnak is hatni, mindig közvetlen hatást tételeznek fel az alkotás szemlélete és a befogadó valaminő aktivitása (például vásárlási szokása, politikai választása stb.) között, s ezért kivételes érzékenységgel reagálnak a sokszor felületesen divatnak nevezett érzékelési preferenciák változására. Társadalomtörténetileg nézve ezt az évtizedekre osztott százévnyi termést, arra a tanulságra juthatunk: minden évtizednek megvolt, meglehetett a maga sajátos önkifejeződési szokásrendje - a befogadói tömegtársadalom, úgy látszik, évtizedekként másként látta magát, s a társadalmat manipulálni akaró megrendelők, legyenek kereskedők, vállalkozók vagy politikusok, mindig más típusú, más modalitású képiséggel szeretnék bombázni megcélzott közönségüket. E plakátokat sorozatban nézve, s eltekintve az egyes rajzok saját értékeitől, arra a belátásra juthatunk: íme, csak a megtervezett tömeglátványokat nézve is megtapasztalhatjuk az egyes rendszerek, egyes korszak- vagy alkorszakváltások össztársadalmi hangulatát, a politikai elnyomás mértékét és jellegét, a manipulatív hagyománykeresések erőszakosságát vagy gyengülését, a társadalmi jellegű elfojtások működési mechanizmusát.

S még egy dologra hívja fel e gyűjtemény a figyelmet: ennek a plakáthagyománynak viszonylagos archaikusságára. Száz év óta a plakátgrafika mindig az autonóm képzőművészettel versengett - a képek divatja és útkeresése határozta meg a plakátművészek ötletkincsének alakulását. Ám mára e kultúra archaikussá vált; ha megnézzük a mai utcai plakátokat, azt láthatjuk, hogy majd mindegyikük a televízió reklámkultúrájára épül, s nemcsak abban, hogy úgynevezett tévés személyiségek figuráját használják ki: mintha kimerevített mozgóképeket vagy egy-egy narratív képsor most éppen megállított filmkockáját szemlélhetnénk, az egyébként feltételezett történet latens ismeretében. E technika, meglehet, hatásosan működik - de hogy a plakátok vizuális fontosságát és érdekességét kikezdi, az biztos. E gyűjtemény plakátjainak esztétikai becsét bizonyára az adta, hogy e plakátok az utcára olyan képeket akartak vinni, melyek, ha humorosan is, ha néha túl verbálisan is, ha néha túl színesen is, de emlékeztettek a festészet régen megszokott nagy gesztusaira. S ezért érdemes őket nézegetni még ma is.

2008-02-20 11:06:31
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ