Bibó elfelejtése már 1989-ben elkezdődött - Népszabadság

Bibó elfelejtése már 1989-ben elkezdődött

- mondja új könyve kapcsán Huszár Tibor akadémikus

A közeljövőben jelenik meg Huszár Tibor akadémikus Bibó estéje című könyve a Corvina Kiadónál. A XX. század egyik legnagyobb magyar gondolkodójának munkásságával évtizedek óta foglalkozó szerzőt arra kérte a Népszabadság, hogy beszéljen Bibó Istvánhoz vezető útjáról és legújabb művéről.

Hovanyecz László| Népszabadság| 2008. október 22.| nincs komment

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Éreztem, hogy a szó le...
Éreztem, hogy a szó legjobb értelmében vett úriemberrel van dolgom
Szabó Bernadett

 

 

A háború után eléggé tipikusan alakult a sorsom. Nagyon fiatalon sodródtam a politika közelébe. A közélet sokkal inkább érdekelt, mint az iskola. Egyúttal hamar felébredt bennem egy erős vonzalom a korabeli szellemi jelenségek iránt is. Szorgalmas olvasója lettem a lapoknak, folyóiratoknak. Különösen felkeltette az érdeklődésem a Magyar Dolgozó Ifjúsági Szövetség által megjelentetett Valóság, amelynek főszerkesztője az akkor már igen tekintélyes népi író, Szabó Zoltán volt. Ez a folyóirat szoros kapcsolatban állt a Népi Kollégiumok Országos Szövetségével. Vitáira, amelyeket a Zeneakadémia nagytermében tartottak, rendszeresen eljártam. Ott hallottam Erdei Ferencet. Előadása megragadott. Elkezdtem olvasni a műveit, amelyekből persze sok mindent nem értettem meg. Ugyanígy voltam Erdei barátjának, Bibó Istvánnak a Valóságban, majd a Válaszban megjelent írásaival is. Ezek jelentőségét természetesen nem foghattam fel, de azt észre kellett vennem, hogy erős ellenérzéseket váltanak ki a baloldalon. 1946-ban - tizenhat esztendősen - ott voltam Bibó A magyar demokrácia válsága című tanulmányának vitáján. Ennek résztvevője volt Lukács György és Révai József is. Noha Lukács kulturáltabban, ezoterikusabban fogalmazott, mint Révai, együttesen valósággal keresztre feszítették Bibót. Ezt követően azonban ő még jó két esztendeig publikált, azután érzékelve a változások jellegét, kivonult a közéletből. Egyébként is megfagyott körülötte a levegő. Nem publikálhatott, félreállították, megfosztották egyetemi tanári állásától, bedugták őt az Egyetemi Könyvtárba. Életútja igazán a rendszerváltást követően vált ismertté.

HIRDETÉS

Ez bizonyos fokig magyarázható. Az 1956-os Nagy Imre-kormány negyedik változatában való részvétele mindössze két napig, november 2-től 4-ig tartott. Ennek éppoly kevés volt a publicitása, mit 1957-es perének. A forradalmi megtorlás már nem akkora csinnadrattával zajlott, mint a Rajk-per.

Magam 1956-ban a Petőfi Kör vezetőségi tagja voltam, és talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy ebben a minőségemben baráti volt a kapcsolatom Csoóri Sándor, Sánta Ferenc és Kamondy László írókkal. Már nem emlékszem, mikor - 1961-ben vagy 1962-ben - kaptam egy kötetet Kamondytól. Ezt Szabó Zoltán jelentette meg Nyugaton, az 1960-ban megalakult Magyar Könyves Céh második kiadványaként. A mű Bibó válogatott tanulmányait tartalmazta, a címe Harmadik Út volt, Szabó írt elé kiváló bevezető tanulmányt. Jellemző módon ebből tudtam meg, hogy Bibó börtönben ül. Életre szóló élmény volt számomra ez a könyv. Nem mondom, hogy megszüntetett a szó meghatározott értelmében marxistának és szocialistának lenni, talán az a pontos, ha úgy fogalmazok, hogy Bibó 1945 és 1948 közötti írásainak érett fejjel történő újraolvasása nagymértékben kitágította a látókörömet. Olyan gondolkodói rendszer bontakozott ki előttem, amelynek nincs szigorúan vett fogalmi apparátusa, sok mindent metaforákba önt. Fokozatosan jöttem rá, hogy a legmagasabb szintű tudományos esszé műfajával van dolgom, ami magával ragadott, lenyűgözött. Mégis azt kell mondanom, hogy az igazán megrendítő élményt a Bibóhoz való viszonyomban a vele való találkozásaim, a vele készített interjúk jelentették.

1969-ben lettem az ELTE szociológiai tanszékének vezetője. Ebben a pozíciómban dolgoztam ki egy kutatási tervet, amely azon a feltevésen alapult, hogy a két világháború közötti magyar szociológia legmaradandóbb teljesítménye Erdei Ferenc életműve volt. Ahhoz, hogy a hipotézis igazolható és elfogadható legyen, megkerülhetetlennek tekintettem Bibó István véleményét. Ugyanakkor tudtam, hogy az ő politikai helyzete miatt nem lehet vele kezdeni a munkát. Az is világos volt számomra: ahhoz, hogy Bibó szóba álljon velem, meglehetősen nagy kerülő utat kell tennem, amelynek során a népi mozgalom olyan alakjaival csináltam interjúkat, mint Ortutay Gyula vagy Féja Géza. Később pedig már épp a Bibóval való ismeretség nyitotta meg a kaput előttem az emigráció olyan jelentős alakjaihoz, mint Szabó Zoltán, Cs. Szabó László, Kovács Imre, Nagy Ferenc, Fejtő Ferenc és mások. Az ennek nyomán született beszélgetések szövege a rendszerváltás előtt zárt kiadásban, azt követően pedig a Corvinánál jelent meg.

mentumokban
mentumokban
Bibó István: Életút Dokumentumok
Noha említett interjúalanyaim is igen nagy hatással voltak rám, azt kell mondanom, hogy az 1970-es évek második felében Bibóval folytatott beszélgetéseim semmi máshoz nem hasonlítható élményt jelentettek számomra. Egyfelől éreztem, hogy a szó legjobb értelmében vett úriemberrel van dolgom, másfelől valami elképesztő szerénységet, tárgyilagosságot, a lényegi kérdésekben felülmúlhatatlan elviséget tapasztaltam nála. Tudható volt, hogy mennyit szenvedett a börtönben. Kiszabadulása után, amellett, hogy képességeihez mérten rendkívül megalázó munkát kellett végeznie a KSH könyvtárában, a megfelelő szervek minden lépését figyelték. 1974-ben meghívták egykori genfi egyetemére, hogy ott három hónapig kutathasson, de nem kapott útlevelet. A végtelenségig lehetne sorolni sérelmeit. Már az is abszurdnak tűnt, hogy én egy olyan tanszék vezetőjeként faggatom, amelynek ő volna az igazi professzora.

Bibó mindennek ellenére, akár az 1945 előtti, akár az 1948 utáni korszakról volt szó, olyan objektíven nyilatkozott, olyan, a történeti igazságot árnyaltan ábrázolni törekvő képet rajzolt, hogy egyre növekvő bámulatot váltott ki belőlem. Minden nála töltött időt ünnepnek éreztem. 1978-ban, a halála előtti évben is - amikor már nagyon beteg volt - rendszeresen látogattam még. Így hitelesen állíthatom, hogy élete utolsó szakaszában is nagyon elszigetelten élt. Donáth Ferenc különleges helyzetfelismerése kellett hozzá, hogy felfedezze: a rendszer szerveződő ellenzéke számára ennél az elszigetelt embernél jobb zászlót találni nem lehet. Feltevését az elfelejtettnek vélt gondolkodó temetése igazolta, amelyen az óbudai temetőben ezrek vettek részt. A döbbenetes viszont az volt, hogy tíz év múlva, 1989-ben, a Vásárhelyi Miklós rendezte jubileumi megemlékezésen mindössze harmincan-negyvenen voltunk jelen. Emlékezetes volt számomra, mikor Vásárhelyi azt mondta, hogy Nagy Imre rövidesen megtörténő újratemetése a Kádár-rendszer temetése lesz. Mindez nem tudta bennem elnyomni azt a kellemetlen érzést, hogy Bibó elfelejtése már 1989-ben megkezdődött. Ma pedig - nem túlzás ezt állítani - már senki nem emlékezik rá. Ennek az sem mond ellent, hogy a múlt év decemberében a Parlamentben Bibó-ülésszakot rendeztek, amelyen az előadásomban módom volt vázolni a Bibó estéje című munkám fontosabb téziseit.

A most megjelenő könyvben a Bibó halála előtti évben született két levelét - ha úgy tetszik: állásfoglalását - és az őt azok megírására ösztönző körülményeket, dokumentumokat ismertetem. Az egyik Borbándy Gyula 1976-ban született - azóta sokak által olvasott - A magyar népi mozgalom című munkája, a másik az 1947-es, koncepciós Magyar Közösség-per kivégzett fővádlottjának, dr. Donáth Györgynek az utolsó szó jogán elmondott beszéde, amelyet Bibó csak 1978-ban ismerhetett meg.

A levelekből világossá válik, hogy Bibó élete végéig hű maradt ahhoz az értékeléshez, amit a Horthy-korszakról közvetlenül annak bukása, a háború után fogalmazott meg. Borbándy Gyulának válaszolva egyetértően állapítja meg, hogy "a Horthy-rendszer nem volt azonos a fasizmussal". Hozzáteszi azonban: "A pontos definíció az volna, hogy a Horthy-rendszer indulásakor és befejezésekor félfasiszta rendszer volt, a közbülső konszolidációs időben pedig konzervatív rendőrállam." Hasonlóan megkérdőjelezi Borbándy ama megfogalmazását, hogy "a Horthy-rendszer nem volt diktatúra". "Azt mondanám inkább - írja -, hogy a Horthy-rendszer nem oligarchikus jellegű, palástolt diktatúra volt. Úgy helytállana a mondat, hogy a Horthy-rendszer nem volt fasiszta diktatúra." A korabeli parlamentarizmust értékelve pedig így fogalmaz Bibó: "...nem merném azt mondani, hogy a Horthy-korszakban Magyarországon parlamenti demokrácia volt. Csak anynyit mondanék, hogy parlamentarizmus volt ugyan, de autoritárius módszerekkel vezetett parlamentarizmus, mely egyben világossá teszi, hogy nem volt demokrácia".

A Magyar Közösség-per fővádlottja, az 1904-ben született Donáth György 1939-től a Magyar Élet Pártja - vagyis a kormánypárt - képviselője, 1943 és 1944 között alelnöke volt. 1939-ben a politikai elit fiatalabb nemzedékét tömörítő németellenes Magyar Testvéri Közösség tagja lett. 1945 után belépett a Magyar Közösség nevű szervezetbe, amelynek tagjai abban bízva, hogy a nagyhatalmak megállapodásának eredményeképp a szovjet csapatok elhagyják Magyarországot, egy újabb, "demokratikus" átalakulásra készülődtek. Donáth pozíciója annyiban különbözött társaiétól, hogy ő a Horthy-rendszerhez való részleges visszatérést szorgalmazta. Hogy miért tartja ezt törvényesnek, a perben az utolsó szó jogán elmondott beszédében nyíltan kifejtette. Bibó 1978-ban, miután megismerte a szöveget, tisztelettel adózott a törvénytelenül halálra ítélt politikus gerinces magatartásának, de az általa képviselt felfogást egyértelműen elutasította. Talán a legjellemzőbb az, miben volt vitája Donáthtal a magyar társadalomfejlődés alapkérdését illetően. A magyar társadalomfejlődés alapvető disszonáns vonásait nem a német és zsidó asszimiláltak túl nagy száma okozta - írta Bibó -, hanem magának az asszimiláló magyar társadalomnak az egészségtelen társadalmi viszonyai és közszelleme. "A magyar társadalomban a német és zsidó asszimiláltak bizonyos területeken feltűnő karrierlehetőségei pontosan azon alapultak, hogy az ő társadalmuk elsősorban polgári jellegű, vagyis elég tág társadalmi lehetőséget nyitó volt, ezzel szemben a magyar társadalom szigorúan hierarchikus volt, így a magyar etnikumú parasztság és főleg a paraszti szegénység fölemelkedési lehetőségei az alatt a hatalmi, közigazgatási, gazdasági és lélektani nyomás alatt álltak, amilyet a túlnyomó részben magyar etnikumú úri rend a szolgabíró, a jegyző, az uradalmi tiszt képében kifejtett."

Nem hiszem, hogy egy könyv bármit is képes változtatni a magyar társadalom, a magyar politika Bibóhoz való viszonyán. Jellemzőnek tartom, hogy - ismereteim szerint - máig egyetlen utca sem viseli Bibó nevét ebben az országban. De remélem, előbb-utóbb eljön az idő, amikor Bibó István a magyar közgondolkodás minden fontos vonulata számára irányadó személyiség lesz. Úgy vélem, hogy ha a jelenlegi rendszert valóban demokratikusnak és európainak kívánjuk tudni, akkor más jelentős szellemi nagyságaink között Bibónak kitüntetett helyen kell szerepelnie.

HIRDETÉS
2008-11-06 11:59:25
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ