A boldogság hipotézise
(kiadvány: A boldogság hipotézise)
Jonathan Haidt: A boldogság hipotézise Sajnos azonban a föntebb ajánlott visszavonultság, a vidéki élet és a hosszú séták öröme nem adatik meg mindenkinek, az emberek jó része a társadalom sűrejében mozogva nap nap után felebarátainak brutalitásával, erőszakosságával és általános cudarságával kénytelen szembesülni, hogy a politika autentikus vadságáról már szó se essék. Helyzete ennek megfelelően kilátástalan, illetve ma már talán mégse mindenestül az. Létezik egy viszonylag új, alig huszonéves lélektani diszciplína, pozitív pszichológiának hívják, különös ismertetőjele, hogy nem a lélektani defektek szervizelésére vállalkozik, hanem afféle hegyi vezetőként egészséges túrázóknak mutatja az utat a boldogság felhőkbe vesző ormai felé. Első és számunkra itt és most legrelevánsabb tanítása az, hogy a boldogság léte vagy nemléte a génektől függ. Nem annyira a szorgalmon múlik, mint inkább az egyéni adottságokon. Aki boldogságra született, juhászként is az lesz, aki viszont nem, az lehet gazdag, sikeres, akár világhírű is, evvel együtt szomorú, kedveszegett, deprimált marad. (Mellesleg a Prédikátor ezt már háromezer évvel ezelőtt tudta.) Ugyanezen diszciplína második nagy felfedezése, hogy a környezet irreleváns, aki boldogságra van predesztinálva, annak mindegy, hogy Finnországba vagy éppen Dél-Szudánba születik. Jómagam ezt kötve hiszem ugyan, ám ez most nem tartozik ide, a lényeg az, hogy a pozitív pszichológia tanítása szerint nem járunk el méltányosan, ha a depressziónk miatt is a hatalom gyakorlóin verjük el a port, van az ő rovásukon amúgy is elég. Természetesen a pozitív pszichológia nem ennyiből áll, sőt fölöttébb szerteágazó, másfelől pedig kellőképpen pragmatikus, ami a tárgyalt könyvre is vonatkozik. Előadásmódja kissé szószátyár ugyan, viszont ennek ellentételezéseképp információkban gazdag és lebilincselően olvasmányos. Ami pedig a dolog praktikus oldalát illeti, a boldogtalanság Haidt szerint kezelhető. Csakugyan igaz, hogy a gének nagyon be tudnak nekünk tartani, de nyugalom, még itt, a magyar ugaron is elérhetők különféle egyszerű és kézre álló módszerek, melyeknek kitartó alkalmazása révén a mélabú elszáll, gyászos elménk pedig vidulni kezd. Egyébként a föntebb méltatott Salamon János arra emlékeztet minket, hogy Heine szerint a csendes belső derűhöz nem kell több, mint egy szerény, zsúpfedeles lak, egy jó ágy, a kamrában friss tej és vaj, az ablakban virág, az ajtó előtt néhány sudár fa, és ha Isten csakugyan szeret minket, akkor elintézi, hogy azokról a fákról hat-hét ellenségünk porhüvelye lógjon. Kívánatos továbbá, hogy énekelgessenek a kicsiny madárkák és lanyha szellő motoszkáljon a lombok között. Váncsa István KÖNYVKRITIKA - EX LIBRIS - LXVI. évfolyam, 5. szám, 2022. február 4. 2022-02-04 16:07:24
|
|