Szobrászlexikon tanulmánnyal

Wehner Tibor könyve a Kortárs Magyar művészeti lexikon I-III. megjelenése után kilenc évvel készült el. Mindkét könyv a kortárs magyar képzőművészet fontos kiadványa, nézzük, miféle nóvumokkal szolgál a nemrégiben megjelent Wehner-könyv. Magától értetődő a könyv frissessége, bár egy „off-line" médium sohasem lehet teljesen naprakész, így olyan alkotó is hiányzik a leltárból, mint Csákány István, akinek a személyes és társadalmi emlékezetről igen markáns elképzelései vannak. Csákányt azért nevesítem, mert Wehner bevezető tanulmányának egyik központi kérdése éppen ez lenne. Továbbá fontos ismérve a könyvnek a koncentráltság, amely a képzőművészet legősibb, ugyanakkor legvariábilisabb ágára irányul a címben is megjelölt földrajzi/nemzeti-időbeli megszorítással. S végül, de nem utolsósorban, vitathatatlan a bevezető tanulmány jelentősége.

A könyv törzsét a közel ötszáz művészt magában foglaló lexikon képezi. (Wehner háromezerre teszi az elmúlt hatvan év magyar szobrászainak a számát.) Hozzávetőleg minden negyedik életművet egy-egy fekete-fehér reprodukció illusztrál. Jelentős mennyiség, ugyanakkor itt látom a kötet legproblematikusabb fejleményét. Wehner az egyes művészek bemutatásánál kizárólag száraz, tényszerű adatközlésre szorítkozik, elmaradnak a rövid, elemző, értékelő, művészettörténeti leírások. A szakma nyilván nem bánja ezt túlságosan, míg a műértők, műgyűjtők, tanárok, hallgatók bizonyosan. E hiány legvalószínűbb oka a szűkösség, bár a szerző csupán a személyre szabott bibliográfiák elmaradásának okaként említi a terjedelmi korlátokat. A kötet egyébként gazdag bibliográfiáját adja a magyar szobrászat egészét érintő szövegeknek.

Wehner az egyes életművek helyett a magyar szobrászat közelmúltjának és jelenének univerzális aspektusait ragadja meg a Térmetszetek című tanulmányában. A szöveg a magyarországi szobrok, köztéri alkotások halálával kezdődik, s valahol a szobrászat műfajának definiálásával fejeződik be. Bizarr szerkezet, de távolról sem logikátlan, hiszen a szobordöntéseknek gyönyörű XX. századi hagyományai vannak nálunk. Ami persze nem az esztétikai ízlés gyökeres és felette gyors változásaiból, hanem a politikai kurzusok térformáló és -foglaló önkényéből táplálkozik. Wehner Tibor jó néhány karakteres és szemléletes példával illusztrálja a lehangoló epizódokból álló történetet, amelynek mozgatórugóját Németh Lajosnál találta meg, aki szerint a magyar szobrászatban „...a kisplasztika csupán melléktermék, vagy mint említettük, monumentális mű tervének minősíthető..." A magyar szobrász tehát hatalmas, köztéren megjelenő munkáról, illetve megrendelésekről álmodozik. Ez részben igaz is, ugyanakkor a progresszív szobrászati folyamatok, jelenségek (objekt, installáció, absztrakt szobrászat, land art stb.) éppen ettől az anakronisztikus attitűdtől kívánnak eltávolodni: Wehner tanulmánya végén ír a XX. századi, valamint a kortárs szobrászat rendkívül gazdag formavilágáról, anyag- és technikahasználatáról, filozófiai felfogásairól az anti-szobrászattól a makacs anyagközpontúságig. Wehner sohasem a plasztikai objektumokat, hanem a magyar szoborállítási praxist kárhoztatja: „a hatalmas emlékműtömeg művészeti, esztétikai hozadéka elenyésző (...) csak néhány műalkotásnak minősíthető mementóra bukkanhatunk". A rosszkedvünket csak fokozza, hogy ma már nem vagyunk szűkében a tehetséges művészeknek. (Az ötvenes-hatvanas évek izolált társadalmi közege kizárta a nemzetközi mezőnnyel való lépéstartást.) Szobrászatunk „nyilvános" mizériája a köztereink helyzetéből, megítéléséből és használatának gyakorlatából adódik. Wehner azt írja: „Nincs egyértelműen definiált köztérfogalmunk". Ezzel nem is vitatkozhatunk, ugyanakkor nem is lehet még számon kérni az „egyértelműséget". A demokrácia legfontosabb értékei kulminálódnak a közterekben, ergo a köztér fogalma, használatának mikéntje a demokrácia minőségével együtt változik, ami persze nem zárja ki azt, hogy a köztér is pozitív nyomást gyakoroljon a demokratikus folyamatokra. Ahogy ez a könyv is bizonyosan hozzájárul ahhoz, hogy a terek, a közterek, az azokban megjelenő műalkotások, a szobrok arról és úgy szóljanak, amiről és ahogy azok használói, befogadói leginkább szeretnék. 

Kiadvány:
Wehner Tibor
Modern magyar szobrászat 1945-2010
Corvina Kiadó, 2010

Forrás:
Hemrik László
es.hu
2010.08.06.

2010-08-10 10:38:06
Fordította: Vörös Fábián
A felújított Marco Polo sorozat első magyarul megjelenő kötete már új borítódizájnjával is feltűnik. De egyéb újításokat is tartogat az olvasóknak: a borító belsejében, elöl a ,,Legjobb...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bill Gates szakmai és üzleti sikerei világszerte ismertek: ő az a szoftverfejlesztő, aki húszévesen otthagyta a Harvard Egyetemet, és belefogott a saját vállalkozásába, amely rövid időn belül...
Fordította: Tolvaj Zoltán
Bumann szenvedélyes, humoros és rendkívül informatív, mégis mélyen elgondolkodtató könyve utazás az állatok hangjának és viselkedésének lenyűgöző mélységeibe. Vajon mit visz magával...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ