Képzőművészet
|
,,Nehezen besorolható műfajú írást tart kézben az olvasó: a visszaemlékezésként és izgalmas esszéként egyaránt érvényes szövegben korunk egyik példaadó művészettörténésze indul majd' hat évtizedes ,,érzékeny utazásra" személyes és szakmai múltjába, érzékeltetve egyúttal a korszak mindegyre változó művészeti és társadalmi folyamatait is. A saját szavaival élve egész életében ,,paplanon lépkedő", a világban és a művészetben óvatos, de tudatos kíváncsisággal tájékozódó muzeológus finom megfigyelésekben gazdag - s irodalmi, zenei párhuzamokkal jócskán megerősített - képeket rajzol a 60-as évek közepétől elementáris erővel feltörő művészeti törekvésekről, az egymást követő generációk laza ,,örömzenéből" fokozatosan baljós előjelekkel telítődő fellépéséről, majd a rendszerváltás utáni évtizedek megváltozott képkultúrájáról, tér- és időszemléletéről. Mindeközben anekdotikus részletekben is bővelkedő módon mutatja be a (kisvárosi) polgári értékek, hálózatok átalakulását, elillanását, az új, globális korszakba való beilleszkedését.
Az utóbbi fél évszázad művészeti, társadalmi, emberi problémái iránti érdeklődését a könyvben Kovalovszky Márta Lesage nyomán a háztetőkön át bekukucskáló ördöghöz hasonlítja. De kíváncsisága valójában inkább az értékeket őrző és minden új iránt nyitott ,,ősz művészettörténész" gyengéd, de felelősségteljes figyelme." (Pataki Gábor)
,,Aztán nem unalmas itt nektek?" - kérdezte egyszer valaki. A múzeumra gondolt és ásított, persze, képek, szobrok, valami kiállítások. ,,Micsoda? - kérdezett vissza. - De hiszen..." De hiszen a kezeik között fordultak meg azok a művek, amelyekben a kortárs művészet újabb változásának első jelei feltűntek, hogy aztán békésen növekedjenek a megelőző évek árnyékában, majd felnőve, megerősödve, játékos kergetőzés közepette átvegyék a ,,régi idők" helyét.
176 oldal
3490 Ft
|
|
Becsomagolt végtelen - fogalmaz a művész a festmény címében, és mindez mintha nemcsak a festményre, hanem életművének egészére is érvényes lenne, hiszen érzésem szerint Nádler István művészete nem más, mint újbóli és újbóli nekirugaszkodás a végtelen becsomagolására és kibontására. Nádler életműve erre a kettős mozgásra és az abban rejlő termékeny feszültségre épül. Kétféle végtelen megragadására törekszik: az egyik önmagába záródik, befelé terjeszkedik, a másik túlnyúlik a képmező határain, és láthatatlan távlatok felé nyílik meg.
416 oldal
19000 Ft
|
|
A kötet első része a kiváló művészettörténésznek, Tímár Árpádnak Csontváry Kosztka Tivadarra (1853-1919) vonatkozó, különböző folyóiratokban megjelent írásait tartalmazza. Tímár filológiai munkássága híven követte nagy klasszikus művészettörténész elődeinek pozitivista hagyományát, amelynek alapján a gondosan kezelt és bemutatott dokumentumoknak önmagukban interpretációs erejük lehet. Ahogy a jelen kötet sajtó alá rendezője, Anghy András írja a nemrég elhunyt kutatóról: ,,A témák és a szerkesztett szerzők iránti alázatos szerénység, az akríbia türelme és a filológiai alaposság a személyiség karaktereként határozta meg írásainak csendes habitusát." Ezek az írások a filológiai kritika eszközével szállnak szembe a Csontváry-irodalom közhelyeivel, amelyek a saját korában meg nem értett zseni alakjával próbálják igazolni a művészettörténeti besorolás nehézségeit. Tímár Árpád megjegyzései Csontváryról - a művészi kvalitás esztétikai értékét, ugyanakkor művészetfilozófiai problematikusságát egyszerre fenntartva - ellene mondanak a hangzatos, a titokfejtő, a szimbólumértelmező vagy a festékanyagok alkímiáját boncolgató értelmezések hangzavarának, és a legendákon innen, a tudható és igazolható tények alapján rajzolják meg a festő befogadástörténetét, kitérve a forráskritikai problémákra vagy a képcímek és képértelmezések kérdésére.
A könyv második része az 1905-től 1941-ig Csontváryról megjelent újság-, illetve folyóiratszöveget összegyűjtő antológia, amely Tímár Árpád évtizedes, gondos gyűjtésének eredménye, és itt jelenik meg először. A különféle sajtódokumentumok révén még pontosabb képet alkothatunk a magyar festészet egyik legnagyobb alakjáról.
400 oldal
3490 Ft
|
|
Ruzsa György, a művészettörténeti ikonkutatás legnagyobb hazai és nemzetközileg is elismert tudós művelőjének e legújabb - a művészettörténeti megközelítést az ikonteológiával összekapcsoló, az ikon iránt érdeklődők legszélesebb körének szóló - kézikönyve tömör foglalata annak a mérhetetlen tudásnak, amelyet az ortodox keresztény kultuszkép sok évtizedes kutatása során felhalmozott, és tudományos monográfiák, szaktanulmányok hosszú sorában osztott meg a szakmai és nem szakmai közönséggel.
Szilágyi Ákos
184 oldal
4990 Ft
|
|
A nők ősidők óta a művészek kedvelt témái, de művészként nem becsülik meg őket kellőképpen. Bár manapság már nem kell névtelenül vagy férfi álnéven alkotniuk, de még 1989-ben is utcára kellett vonulnia a Guerrilla Girls csoportnak New Yorkban, hogy föltegye a kérdést: ,,Nők csak meztelenül kerülhetnek be a Met. Museumba"?
Flavia Frigeri több mint ötven kiemelkedő nőművész életét és művészetét mutatja be, akik a 16. századtól napjainkig a legváltozatosabb művészeti ágakban tevékenykedtek. A válogatásban olyan művészek szerepelnek, mint Artemisia Gentileschi, George O'Keeffe és Louise Bourgeois.
A művészportrékat kronológia követi, amely lenyűgöző képet tár az olvasó elé a nők eredményeiről. A kislexikon a szakkifejezések magyarázatával, az irodalomjegyzék pedig további olvasnivaló szolgál. A kötetet névmutató zárja.
85 színes képpel
Dr. Flavia Frigeri művészettörténész és kurátor, jelenleg a londoni University College művészettörténet tanszékén tanít. Előtte a Tate Modern kurátoraként tevékenykedett: kiállításokat rendezett, továbbá a szerzeményezés és az állandó kiállítások tartoztak hozzá.
176 oldal
3990 Ft
|
|
László Fülöp (Pest, 1869 - London, 1937) magyar festőművész, a nemzetközi nemesi és pénzarisztokrácia utolsó udvari festője. Elsősorban királyokról, királynőkről, főnemesekről és kiemelke?dő közéleti személyekről készített portréiról ismert, de a magyar vidéki életről, utazásai helyszínéről is festett zsáner- ill. tájképe?ket. Életműve mintegy 2700 portrét tartalmaz, közöttük olyan hírességekét, mint VII. Eduárd angol király, II. Erzsébet brit királyné, I. Ferenc József császár, Görgei Artúr tábornok, Horthy Miklós kormányzó, Jerome K. Jerome angol író, XIII. Leó pápa, Rampolla vatikáni bíboros, Lord Rothermere politikus, Theodor Roosevelt államelnök, II. Vilmos német császár.
Duff Hart-Davis több mint negyven könyv írója, szerkesztője. László Fülöp életét és munkásságát feldolgozó, gazdagon illusztrált könyve a festőművész első átfogó, a legutóbbi kutatási eredményeket is tartalmazó monográfiája.
368 oldal
5990 Ft
|
|
A könyv áttekintést ad az elmúlt évszázadban, az 1920-as évek kezdetétől Franciaországba települt magyar fotográfusok munkásságáról. A hiánypótló vállalkozás a jelentősebb szakmai életművel rendelkező franciaországi emigráns fotósok lehető legteljesebb listáját kívánja az érdeklők elé tárni. Többéves kutatási eredményekre támaszkodva, a néhány, Magyarországon jól ismert néven (André Kertész, Brassai, Robert Capa) túlmenően számos olyan figyelemre méltó magyar származású fotográfus pályáját mutatja be, akikről Magyarországon csak nagyon kevés adat áll rendelkezésre, még szakmai körökben is csak kevéssé ismertek, miközben közülük sokan Franciaországban, de azon túl is nevet szereztek maguknak. Olyan fotográfus is szerepel a kötetben, akinek neve ugyan ismerősen cseng, de magyar gyökereiről sokaknak nincs tudomásuk.
A könyv nyolcvanöt fotográfusról tesz említést, és közülük több mint ötvennek külön fejezetet szentel. Ezek a leírások, a felkutatott személyes dokumentumoknak, visszaemlékezéseknek és korabeli újságcikkeknek köszönhetően, a lexikonszerű bemutatásnál bővebben tárgyalják az egyes alkotók életútját és szakmai karrierjét. A szövegeket gazdag fotóanyag kíséri, emellett tartalmazza a fotográfusok fontosabb publikációit és a bibliográfiai forrásokat is.
296 oldal
8900 Ft
|
|
A könyv elején olvasható elöljáró beszéd szerint a melki apátságban, 1632-ben egy szerzetes összegyűjtötte és közreadta 35 madár természetrajzát. Ezeknek az élőlényeknek azonban vajmi kevés köze van a vadgerléhez vagy a sólyomhoz, mindegyikük mítoszok és népi hiedelmek csodás vagy épen szörnyűséges szereplői. A középkori bestiáriumban olyan madarak szerepelnek, mint a főnix, a griff, a szfinx vagy a szirén, hogy csak az ismertebbeket említsük.
"Némelyik bár félelmetes, és jómagam sem szívesen találkoznék sokukkal, azt hiszem, mindegyikőjük az ember okulására van teremtve. Útmutatóul adom most közre természetrajzukat arra az esetre, ha találkoznál valamelyikükkel."
A képzeletbeli madarakat M. Nagy Szilvia csodálatos rajzai keltik életre.
80 oldal
3990 Ft
|
|
|
|
Bátraké a szerencse, szoktuk mondani, de vajon kire mondjuk, hogy bátor? Arra, aki nem fél semmitől, vagy arra, aki fél, de szembenéz a félelemmel, és legyőzi? És mi mindentől félhetünk?...
|
|
Fordította: Németh Anikó Annamária
A klasszikus autómodellek történelmet írtak, az utókor szemében pedig megtestesítik születésük idejét. Történetük álmodozásra késztette a kortárs nemzedékeket, de az utánuk következőket...
|
|